بلک لیست یا لیست سیاه مخابرات
دریافت تعداد بالای پیامکهای تبلیغاتی در هر روز، یا بازاریابی پیامکی غیرهدفمند برخی برندها، میتواند باعث شود که برخی افراد دریافت اس ام اسهای تبلیغاتی خود را مسدود کنند و در بلک لیست مخابرات قرار بگیرند. از طرفی ممکن است نگرانی از دریافت نکردن پیامک بانکی یا رمز دوم یکبار مصرف، باعث شده باشد تا بعضی افراد علیرغم میلشان، پیامهای تبلیغاتی خود را مسدود نکنند و تعدد پیامها برایشان آزاردهنده باشد. در این مقاله، به مسئله ارسال به بلک لیست و رفع نگرانی کسبوکارها از جزئیات اطلاعرسانی پیامکی به تمام شمارهها میپردازیم.
بلک لیست مخابرات چیست؟
بلک لیست مخابرات، شامل افرادی هستند که پیامکهای تبلیغاتی سیمکارت خود (مشترکین اپراتور همراه اول با ارسال عدد1 به 8999 و مشترکین اپراتور ایرانسل با ارسال عدد2 به 50005) را مسدود کردهاند. مسدودسازی و بلاک کردن سرشماره پیامکی، به روشهای مختلفی صورت میگیرد که در ادامه آنها را شرح میدهیم. در واقع مخابرات به دلیل اهمیت حفظ حریم شخصی افراد و رعایت اخلاق پیامکی، به هیچ اپراتوری اجازه نمیدهد که برای این شمارهها پیامک تبلیغاتی ارسال کند. با این وجود، این افراد میتوانند پیامکهایی از قبیل اس ام اسهای بانکی را دریافت کنند؛ چرا که تبلیغاتی محسوب نمیشوند و خدماتی و اطلاعرسانی هستند.
کدهای دستوری برای قطع پیامک تبلیغاتی
بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کاربرانی که تمایل به دریافت پیامک تبلیغاتی نداشته باشند، با شمارهگیری کد دستوری زیر میتوانند در بلک لیست قرار بگیرند و هیچ پیامی از خطوط تبلیغاتی برایشان ارسال نشود.
*800#
همچنین با توجه به قانون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میتوان دریافت پیامک از یک سرشماره خاص را با ارسال عدد 11 در پاسخ به پیام دریافتی لغو کرد.
برای دسترسی به کدهای دستوری لغو و فعالسازی پیامک تبلیغاتی، مقاله «چگونه پیام های تبلیغاتی را غیر فعال کنیم» را بخوانید. همچنین میتوانید برای فعالسازی پیامک تبلیغاتی یک سرشماره خاص، عدد 12 را به همان سرشماره ارسال کنید.
چرا افراد به بلک لیست یا لیست سیاه مخابرات اضافه میشوند؟
دریافت پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته، ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد و باعث شود یا دریافت پیام از همان اپراتور خاص را مسدود کنند، یا به طور کلی پیامکهای تبلیغاتی خود را با توجه به مصوبات و قوانین سازمان تنظیم مقررات لغو کنند و در بلک لیست قرار بگیرند. اما چه مسائلی باعث میشوند افراد پیامهای دریافتی را «آزاردهنده» بدانند؟
- دریافت پیامکهای تکراری و بدون ارزش افزوده برای مخاطب
- دریافت پیامک در زمان نامناسب (مثلاً نیمه شب، یا ساعات شلوغ کاری)
- اس ام اس نامرتبط با ویژگیها و علایق فرد
- ارسال پیشنهادات تکراری برای خرید یک کالای خاص
- نارضایتی از پیامکهای تبلیغاتی بیرویه و متعدد
- ناشناس بودن فرستنده
- عدم اعتماد به برخی از لینکهای موجود در متن پیامک
- بیاعتنایی ارسالکننده پیام به این که مخاطب اجازه دریافت پیام را به آنها نداده است.
- بیتوجهی بعضی فرستندگان به اهمیت حفظ حریم شخصی کاربران
و…
آیا ارسال پیامک به بلک لیست ممکن است؟
اگر ارسال پیامک به بلک لیست غیرممکن باشد، افراد یا مجبورند که پیامکهای تبلیغاتی متعدد را بپذیرند، یا از خیر دریافت پیامکهایی مانند تراکنشهای مالی و پیامک OTP و بهطور کلی از خیر تراکنش آنلاین بگذرند! قرار گرفتن در این دوراهی، چندان منطقی به نظر نمیرسد و استثناهای قانونی برای ارسال پیامهای خدماتی وجود دارند. بنابراین، باید بگوییم که ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات(بلک لیست مخابرات) ممکن است، اما شروط خاص خود را دارد.
روشهای قانونی ارسال پیامک به لیست سیاه
برای ارسال اس ام اس به بلک لیست، میتوانید به سراغ روشهایی بروید که امکان ارسال پیامهای اطلاعرسانی را برای شما فراهم میکنند. دو روش قانونی برای ارسال پیامک به لیست سیاه به شرح زیر هستند:
استفاده از خط خدماتی
یکی از روشهای ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات، استفاده از خطوط خدماتی است. به زبان ساده، افرادی که در لیست سیاه هستند، دریافت پیامک از طریق خطوط اختصاصی را مسدود کردهاند، پس اگر شما خط خدماتی داشته باشید، به شمارههای این لیست هم دسترسی دارید. خطوط خدماتی برای اطلاعرسانی، برگزاری نظرسنجی پیامکی یا قرعهکشی، ارسال تبریک تولد و هر پیام غیر تبلیغاتی استفاده شود.
البته نباید به هیچ وجه قانون استفاده از خط خدماتی را فراموش کنید! ارسال هرگونه پیام تبلیغاتی از خطوط خدماتی، نه تنها برای مخاطبان بلک لیست، بلکه برای همه افراد ممنوع و بر خلاف قانون است. پس از این خطوط نمیتوانید پیامک تبلیغاتی بفرستید.
تغییر خط تبلیغاتی به خدماتی
اگر از قبل خط تبلیغاتی تهیه کردهاید و حالا احساس میکنید که خط خدماتی بهتر پاسخگوی نیاز کسبوکار شماست، میتوانید مراحل تبدیل خط تبلیغاتی به خدماتی را دنبال کنید. برای تغییر نوع خط به ارائه مدارکی از جمله فرم درخواست خدماتی، تعهدنامه خدماتی، یک فقره چک یا سفته و… احتیاج دارید.
استفاده از الگو (Pattern) برای ارسال پیامکهای خدماتی به شمارههای بلک لیست
ارسال پیامک پترن یا الگو، یا همان وبسرویس خدماتی اشتراکی، به صاحبان کسبوکارها این امکان را میدهد که وبسایت خود را به پنل پیامکی متصل کنند و هر پیامک غیر تبلیغاتی یا اصطلاحاً خدماتی را از طریق یک خط خدماتی اشتراکی برای کاربران ارسال کنند. وبسرویس خدماتی، امکان دسترسی به شمارههای بلک لیست را برای شما فراهم میکند.
حتما بخوانید: راهنمای کامل استفاده از پنل پیامکی حسابداری
با استفاده از وبسرویس خدماتی، یک الگو برای اس ام اسهای خود تعیین میکنید، متغیرهایی را در متن تعریف میکنید و وبسرویس به صورت خودکار، متغیرها را جایگذاری و پیام را ارسال میکند. برای مثال، پیامک زیر را در نظر بگیرید:
در این پیام، نام و نامخانوادگی و کد ورود به عنوان متغیر تعریف میشوند. در واقع الگوی اصلی به شکل زیر است:
استفاده از وبسرویس پیامکی برای ارسال پیامک به بلک لیست
اگر کسبوکارتان آنلاین است، برای اتصال پنل اس ام اس به وبسایت خود باید از وبسرویس ارسال پیامک استفاده کنید. وبسرویس پیامکی با استفاده از خطوط خدماتی اشتراکی و با قابلیت ارسال پیامک پترن یا اس ام اسهایی که میتوانید متغیرهایی را در متن آنها تعریف کنید، به شما اجازه میدهند تا پیامهای غیر تبلیغاتی را برای مشتریان خود ارسال کنید.
اهمیت وبسرویس ارسال پیامک، به این دلیل است که هنگام خرید آنلاین از هر سایت، مشتری باید حساب کاربری داشته باشد. پیش از خرید احراز هویت انجام دهد و بعد از خرید هم پیامک تایید سفارش یا کد پیگیری دریافت کند. حالا در نظر بگیرید که نیمی از مشتریان شما در بلک لیست باشند و وقتی برایشان پیام میفرستید، آن را دریافت نکنند!
نمونه متن SMS ارسال شده از وبسرویس پیامکی
به نمونه متنهایی که از طریق وبسرویس پیامکی و با استفاده از قابلیت ارسال پیام بر اساس الگو فرستاده میشوند توجه کنید:
پیامک OTP
نظرسنجی درباره محصولات
اس ام اس موجود شدن محصول
اطلاعرسانی وضعیت سفارش به مدیر سایت و مشتریان
یادآوری پرداخت اقساط
حتما بخوانید: آموزش دریافت کد پستی
راهکارهای جایگزین برای ارتباط با مشتریان بلک لیست
شاید تصمیم داشته باشید که به جای ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات، پیام خود را از روشهای دیگری به آنها برسانید. برخی از راهکارهای موجود به شرح زیر هستند:
1. تماس تلفنی
میتوانید با این افراد تماس تلفنی برقرار کنید و نگرانیای بابت دریافت نکردن اس ام اس یا تعداد کاراکترهای پیامکها نداشته باشید و حتی پیامتان را با هر بیانی که میخواهید منتقل کنید. البته ممکن است برخی افراد به سختی به تماسهای تلفنی پاسخ دهند!
2. ارسال ایمیل
به علاوه میتوانید خبرنامه ایمیلی ایجاد کنید یا هر پیامی را از طریق ایمیل به آنها برسانید، فقط باید توجه داشته باشید که هنگام دریافت اطلاعات، آدرس ایمیل آنها را هم دریافت کنید.
3. ارتباط از طریق شبکههای اجتماعی
برقراری ارتباط از طریق شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان مختلف هم راه دیگری برای برقراری ارتباط با مشتریان بلک لیست است.
4. ارسال پیام صوتی
ارسال پیام صوتی چهارمین راهحل برای دسترسی به شمارههای لیست سیاه است. یعنی به جای ارسال پیامک متنی، از طریق تماس با مشتری فایل صوتی خود را به گوش او برسانید. این روش هم مانند تماس تلفنی عادی، محدودیت متنی 70 کاراکتر فارسی را ندارد. از طرف دیگر در پیامک صوتی میتوانید با زبان یا گویش شهر خودتان صحبت کنید. روی کلمات خاصی تاکید کنید و در مواقع لزوم صدایتان را بالا یا پایین ببرید تا روی مشتری تاتیر بهتری داشته باشد.
5. خرید خط خدماتی
یک راهحل دیگر برای ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات، استفاده از خطوط خدماتی است. به زبان ساده به راحتی با خرید خط خدماتی 998 یا سایر اپراتورها میتوانید به همه مخاطبین خود (حتی لیست سیاه مخابرات) پیامک اطلاعرسانی مورد نظرتان را بفرستید.
تغییر خطوط از تبلیغاتی به خدماتی
هنگام خرید پنل پیامکی، یک خط اختصاصی برای ارسال پیامک انبوه نیز در اختیار شما قرار میگیرد که امکان فرستادن پیام تبلیغاتی از این خط برای شما فراهم است. اما طبیعتاً نمیتوان از این خطهای تبلیغاتی، پیامی را برای افرادی که سرشمارههای پیامکی را بلاک کردهاند، ارسال کرد؛ حتی اگر پیامک جنبه اطلاعرسانی و خدماتی داشته باشد. اما این امکان وجود دارد که در صورت تمایل، با طی مراحل قانونی تغییر خطوط پیامکی، خط تبلیغاتی خود را به خدماتی تبدیل کنید و به بلک لیست هم دسترسی داشته باشید.
برای این کار، نیاز است تا بر اساس اپراتور خود (998، 1000، 2000، 50004، 9000 و…) و همچنین طبق حقیقی یا حقوقی بودن مالک خط، مدارکی را در اختیار ارائهدهنده پنل اس ام اس خود بگذارید.
مدارک مورد نیاز برای تغییر خط تبلیغاتی
برای تغییر خط تبلیغاتی به خدماتی، با توجه به این که مالک خط شخص حقیقی یا حقوقی است، به مدارک هویتی مختلف، تعهدنامه و مجوز و… احتیاج دارید. برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز، میتوانید به صفحه خط خدماتی مراجعه کنید.
ارسال پیامک OTP برای ورود به سایت، پیامک مناسبتی، خوشامدگویی، ارسال اس ام اس اطلاعرسانی وضعیت سفارش و پیامک موجود شدن محصول و بسیاری از سایر پیامهای اطلاعرسانی که باید برای همه مخاطبان، حتی لیست سیاه مخابرات ارسال شوند، از طریق خطوط خدماتی اختصاصی یا اشتراکی صورت میگیرند.
نکات مهم در رعایت قوانین و مقررات ارسال پیامک به بلک لیست
فراموش نکنید که برای استفاده از خطوط خدماتی، وبسرویس پیامکی یا بهطور کلی ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات به حریم شخصی و حقوق مخاطب و مشتریان احترام بگذارید. مخاطب شما علاقهای به دریافت پیام تبلیغاتی ندارد؛ پس بهتر است که با هیچ ترفندی این کار را انجام ندهید! این کار تاثیر منفی در برندسازی شما خواهد داشت و ممکن است مسدودی خط پیامکی شما را نیز به دنبال داشته باشد.
برای ارسال کد تخفیف و پیامکهایی که مشتریان را به خرید ترغیب میکنند، بهتر است خبرنامه پیامکی داشته باشید و از این طریق با مشتریان دائمی و علاقهمند ارتباط بگیرید. اگر مشتری واقعاً از کیفیت خدمات و محصولاتتان راضی باشد و بخواهد باز هم از شما خرید کند، برای دریافت پیامک کد تخفیف یا اطلاع از حراج و پیشنهادات ویژه، با تمایل خودش در خبرنامه عضو میشود و به شما اجازه میدهد تا پیامکهای تبلیغاتی را برای او ارسال کنید.
قوانین ارسال پیامک طبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
برخی از قوانین ارسال پیامک از طریق پنلهای پیامکی عبارتاند از:
- درج عبارت «لغو11» در انتهای پیامکها الزامیست.
- ارسال پیامک تبلیغاتی منطقهای از خط خدماتی ممنوع است.
- ارسال پیامک به مشترکینی که عضو باشگاه مشتریان شما نیستند و رضایتی بابت دریافت پیامک اعلام نکردند، غیراخلاقیست.
- مشتریان باید بتوانند در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک، سرشماره شما را با ارسال عدد 11 مسدود کنند.
جریمهها و تبعات قانونی برای تخلف در ارسال پیامک به لیست سیاه
- از آنجا که در روال تهیه خطوط خدماتی، سفته یا چک ارائه میکنید، در صورت تخلف، اپراتور میتواند طبق قانون از چک یا سفته استفاده کند.
- در صورت تخلف هنگام استفاده از وبسرویس خدماتی، پترن یا الگوی شما غیرفعال خواهد شد.
نتیجهگیری
افزایش فروش در کسبوکار شما، وابسته به ارتباط موثر با تمام مشتریان است و به هر حال باید راهی برای ارتباط با مشتریان بلک لیست هم پیدا کنید. تغییر خط تبلیغاتی به خدماتی یا ارسال از طریق وبسرویس پیامکی، از مهمترین راهکارهای ارسال اس ام اس به لیست سیاه مخابرات است و پنل پیامکی ملی پیامک، امکان استفاده از این راهکارها را برای شما فراهم میکند.
در صورتی که ملی پیامک را برای ارسال پیامک به بلک لیست مناسب میدانید، انواع تعرفه پنل اس ام اس را بررسی کنید و در صورت نیاز، سوالات و دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین، میتوانید با شماره 02163404 داخلی 1 برای خرید پنل از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.
منبع:https://www.melipayamak.com/blog/posts/what-is-black-list/
ارسال یک پاسخ