بازاریابی پیامکی رستوران، فستفود و کافه
این روزها که با توجه به افزایش مشغله افراد، بازار سفارش غذا از رستورانها و فستفودها بسیار رونق گرفته و از طرفی، در هر خیابان چندین رستوران و کافیشاپ به چشم میخورند، رقابت سنگینی بر سر جذب و حفظ مشتری و افزایش فروش صورت گرفته است. بازاریابی پیامکی رستوران، کافه و فستفود، در میان انواع روشهای تبلیغاتی، با امکانات ویژه و مزایای متعدد، ابزار قدرتمندیست که به آسانی و به سرعت، فرصت طلایی ارتباط مستقیم و موثر با مشتریان را فراهم میکند. در این مقاله، به اهمیت ارسال پیامک انبوه برای تبلیغات در این صنعت، مزایای این روش بازاریابی، روشها و نمونه متنهای پیامکی رستورانها، فستفودها و کافهها میپردازیم.
چرا بازاریابی پیامکی رستوران، کافه و فستفود از اهمیت بالایی برخوردار است؟
بازاریابی پیامکی روشی ساده، موثر و کمهزینه برای ارسال پیامک تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای رستورانها و کافهها محسوب میشود. علاقه مخاطبان به دریافت پیامک کد تخفیف یا سایر پیامکهای حاوی ارزش افزوده، به مرور درآمد رستوران را افزایش میدهد. تخفیفهای پلکانی، ارائه امتیاز به ازای هر خرید، معرفی آیتمهای جدیدی که به منوی خود اضافه کردید و اطلاعرسانی رویدادهایی که در کافه یا رستوران شما اتفاق میافتند (مثلاً اجرای موسیقی زنده)، همه و همه به آسانی و ظرف چند دقیقه تنها از طریق ارسال یک پیامک میتوانند به اطلاع مشتریان برسند.
مزایای تبلیغات از طریق اس ام اس برای کافیشاپها و رستورانها
شاید بتوان مهمترین مزیت تبلیغات با استفاده از پنل اس ام اس را، نرخ بالای خوانده شدن پیامکها دانست. تنها ویژگی مورد نیاز افراد که بتوانید برای آنها پیام خود را ارسال کنید، این است که یک تلفن همراه و سیمکارت داشته باشند. بدون نیاز به موبایل هوشمند، اینترنت یا حتی بدون نیاز به این که مخاطب شما صفحه خاصی را چک کند، میتوانید کافه یا رستوران خود را به او معرفی کنید و او را ترغیب به سفارش کنید.
تحقیقات نشان میدهند که 98% پیامکهای ارسال شده به افراد، باز شده و خوانده میشوند؛ پس این روش بازدهی بسیار قابلتوجهی دارد. به علاوه، بازاریابی پیامکی روش بسیار مقرون به صرفهایست و در مقایسه با سایر روشهای تبلیغاتی، هزینه چندانی برای شما نخواهد داشت. از همین رو، حتی کافهها و رستورانهای تازهتاسیس هم میتوانند از این روش تبلیغات استفاده کنند و کسبوکار خود را به افراد متعددی معرفی کنند.
بازاریابی پیامکی چه امکانی را برای رستوران، فستفود یا کافه من فراهم میکند؟
- دسترسی به جامعه مخاطبین بسیار گسترده
- امکان ارسال پیامک در یک منطقه خاص یا به یک قشر خاص
- امکان زمانبندی ارسال اس ام اس
- ایجاد تعامل موثر و دو طرفه با مخاطبان و مشتریان
- بازگرداندن مشتریان قدیمی
- شخصیسازی پیامکها و ایجاد ارتباط صمیمانه با افراد
- امکان گرفتن بازخورد از مشتریهای رستوران و افزایش وفاداری مشتریان
انواع اس ام اسها در بازاریابی پیامکی رستوران
معمولاً رستورانها، فستفودها و کافهها انواع مختلفی از پیامکهای تبلیغاتی را در راستای افزایش فروش و جذب مشتریان به صورت انبوه ارسال میکنند. برخی از موقعیتهایی که میتوانید از آنها برای بازاریابی پیامکی رستوران و کافه خود استفاده کنید به شرح زیر هستند:
ارسال پیامکهای تخفیف
یکی از جذابترین روشهای تبلیغات پیامکی در این صنعت، ارسال پیامک تخفیف است. میتوانید در موقعیتهای مختلف، کدهای تخفیف را به شیوههای گوناگونی ارائه کنید تا شاهد افزایش فروش باشید. فرض کنید قیمت یک غذای پرطرفدار در منوی رستوران شما و رستوران رقیب یکسان باشد و کیفیت غذاها هم نسبتاً مشابه باشند. اگر رستوران شما، آن رستورانی باشد که پیشدستی میکند و تخفیف ویژهای را با فرصت محدود برای این غذا برای مشتریان خود ارسال میکند، قطعاً شاهد افزایش فروش و گاهی حتی شاهد جذب مشتریان رستورانهای دیگر خواهید بود. بعضی از انواع پیامکهای کد تخفیف که میتوانید برای تبلیغ رستوران خود ارسال کنید عبارتاند از:
- کد تخفیف درصدی
- تخفیف مبلغدار
- تخفیف خرید اول
- تخفیف در صورت سفارش از یک گروه خاص غذاها
- تخفیفهای پلکانی (مثلاً 10 درصد برای خرید اول، 15 درصد خرید دوم و…)
- کد تخفیف ریتارگتینگ یا در راستای برگرداندن مشتریها
ارسال پیامکهای مناسبتی برای تبلیغ رستوران و کافه
میتوانید مناسبتهای خاص مانند روز پدر، روز مادر یا تولد مشتریان را برای بازاریابی پیامکی رستوران یا کافیشاپ خود انتخاب کنید. به این روش میتوانید با ارسال یک پیامک برای تبریک آن مناسبت، مخاطبان را به حضور در رستوران خود دعوت کنید و به آنها بگویید که بخشی از سفارش خود را مهمان شما خواهند بود.
در ارسال این نوع از اس ام اسهای تبلیغاتی میتوانید هم مشتریان و هم افرادی که میان مشتریان رستوران شما نیستند را مخاطب قرار دهید. در صورتی که افراد به رستوران شما مراجعه کرده باشند و اطلاعاتی مانند تاریخ تولد یا شغل آنها را دریافت کرده باشید، میتوانید از این اطلاعات برای ارسال پیامک مناسبتی استفاده کنید. همچنین تبریک مناسبتهای عمومی را نیز میتوانید برای همه افراد ارسال کنید.
برای مثال، در بازاریابی پیامکی کافه، میتوانید اس ام اسی را برای مشتری کافیشاپ خود ارسال کنید، تولد او را تبریک بگویید و به او پیشنهاد دهید که میتواند همراه با سفارش کیک تولد خود از کافه شما، قهوه رایگان دریافت کند. یا تخفیفی برای جشن تولد مشتریان همیشگی در کافیشاپ خود در نظر بگیرید.
ارسال اس ام اس نظرسنجی
نظرسنجی پیامکی از مهمترین عواملیست که به شما کمک میکند کیفیت خدمات کافه و رستوران خود را بهبود ببخشید و بازخورد مشتریان را دریافت کنید. نظرسنجی از مشتریان، به آنها نشان میدهد که چهقدر برای تجربهای که حین استفاده از خدمات رستوران شما داشتهاند، ارزش قائل هستید و به مرور زمان میتواند وفاداری مشتریان را افزایش دهد.
کیفیت غذا، کیفیت قهوه، رفتار کارکنان و پیک، تنوع آیتمهای منو، وضعیت سالن رستوران و فستفود و… از مواردی هستند که میتوانید در نظرسنجی از مشتریان کسبوکار خود جویا شوید.
خبرنامه پیامکی رستوران و فستفود
ممکن است بخواهید به جای ارسال پیامک برای تعداد زیادی از افراد، از گامهای کوچکتر شروع کنید. میتوانید ابتدا برای مشتریان وفادار و ثابت خود پیامک بفرستید و به تدریج لیست را گسترش دهید تا بتوانید مخاطب وفادار پیدا کنید و بعد از آنها بخواهید تا در صورت تمایل با ارسال عددی مشخص در خبرنامه پیامکی یا باشگاه مشتریان عضو شوند. در ادامه میتوانید برای اعضا پیشنهادات ویژهای را ارسال کنید. مطمئن باشید نه تنها به مرور تعداد اعضای خبرنامه پیامکی افزایش مییابد، بلکه پیشنهادات شما در عرض چند دقیقه مورد استقبال هم قرار خواهند گرفت.
پیامکهای اطلاعرسانی
ارسال اس ام اسهای اطلاعرسانی از راهکارهای جذب مشتریان جدید و همچنین حفظ مشتریان قدیم در بازاریابی پیامکی رستوران و کافه شماست. میتوانید رویدادهای مختلف مانند اجرای موسیقی زنده در یک تاریخ خاص را به مشتریان خود اطلاع دهید و آنها را به رستوران خود دعوت کنید. همچنین در صورت جابهجایی احتمالی مکان رستوران، فستفود یا کافه خود میتوانید آدرس جدید را برای مشتریان ارسال کنید و با جابهجایی، آنها را از دست ندهید.
حتما بخوانید: چه ساعاتی در روز برای ارسال پیامک مناسب است؟
استفاده از پیامک برای تبلیغات افتتاحیه و جذب مشتری جدید
حتی اگر کافیشاپ، رستوران یا فستفود شما هنوز آغاز به کار نکرده هم میتوانید بازاریابی پیامکی رستوران و کافه خود را آغاز کنید. میتوانید پیش از افتتاح رستوران و کافه، یا افتتاح شعبه جدید، این موضوع را به مخاطبان اطلاع دهید، آنها را به حضور در روزهای افتتاحیه دعوت کنید و تخفیف ویژهای را برای روزهای اول فعالیت در نظر بگیرید. پیام تبلیغات ویژه افتتاحیه را از طریق نقشه یا BTS برای مشتریان محدوده کسبوکار خود ارسال کنید یا از بانکهای شماره تلفن پنل اس ام اس استفاده کنید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.
فراموش نکنید که ساز و کاری در نظر داشته باشید تا شماره افرادی که در روزهای افتتاحیه به کافه یا رستوران شما سر زدهاند را ثبت کنید. این کار به شما کمک میکند تا در آینده پیامهای خود را به صورت هدفمندتری ارسال کنید و تبلیغات پیامکی را به زمان افتتاحیه محدود نکنید.
کاربرد وبسرویس ارسال پیامک در بازاریابی پیامکی رستوران و فستفود
اگر وبسایتی را برای رستوران خود راهاندازی کردهاید، میتوانید از وبسرویس پیامکی استفاده کنید و وبسایت خود را به پنل اس ام اس متصل کنید. به این روش میتوانید شماره تلفن مشتریان خود را جمعآوری و انواع پیامکهای تبلیغاتی و خدماتی را برای مشتریان خود ارسال کنید. برخی از کاربردهای وبسرویس ارسال پیامک در رستورانها و فستفودها عبارتاند از:
- ارسال پیامک OTP برای احراز هویت هنگام ورود به سایت
- ارسال پیامک خودکار
- زمانبندی اس ام اسها به شیوههای مختلف
- اطلاعرسانی وضعیت سفارش
- ایجاد فرمهای مختلف برای جمعآوری اطلاعات از مشتریان یا نظرسنجی و ارسال پیامک قبل یا بعد از تکمیل فرم
- ارسال پیامک پترن یا تعریف یک الگوی ثابت برای اس ام اسها، با تعریف چند متغیر
- ایجاد دفترچه تلفن دقیق با امکان ثبت دادههای مختلف
- امکان ارسال پیامک به بلک لیست مخابرات
امکان استفاده از وبسرویس پیامکی در پنل اس ام اس پایه امکانپذیر نیست و برای ارسال پیام از طریق وبسرویس به یکی از پنلهای اقتصادی، شرکتی یا تجاری احتیاج دارید که میتوانید با مقایسه انواع تعرفه پنل پیامکی مناسبترین سامانه را برای بازاریابی پیامکی رستوران، فستفود یا کافه خود انتخاب کنید.
افزونههای پیامکی برای سایتهای فروشگاهی رستوران و فستفود
هنگام اتصال وبسرویس به سایت فستفود یا رستوران خود، میتوانید از افزونههای پیامکی مختلفی استفاده کنید که ارسال اس ام اس را برای شما آسانتر میکنند یا امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار میدهند. برخی از پرکاربردترین افزونههای پیامکی وردپرس برای اتصال به پنل اس ام اس به شرح زیر هستند:
و…
نمونه متن SMS برای بازاریابی پیامکی رستوران، فستفود یا کافه
به نمونه متنهای اس ام اسهای تبلیغاتی رستورانها و کافیشاپهای مختلف توجه کنید:
پیامک مناسبتی
پیامک نظرسنجی از سفارش غذا و نوشیدنی
حتما بخوانید: لیست بهترین شرکت های ثبت شرکت
پیامک کد تخفیف، از مهمترین پایههای بازاریابی پیامکی رستوران و کافه
پیامک اطلاعرسانی جابهجایی رستوران یا مراسم مهم
اس ام اس کد ورود به سایت
خبرنامه پیامکی یا باشگاه مشتریان
چگونه متن پیامک تبلیغاتی کافه و رستوران را مؤثر بنویسیم؟
برای موفقیت در بازاریابی پیامکی رستوران، فستفود یا کافه، تنها خرید پنل اس ام اس و ارسال پیامک کافی نیست. بهتر است نکات و اصول نوشتن پیامک تبلیغاتی و ارسال آن را رعایت کنید تا نتایج بهتری از کمپینهای تبلیغات پیامکی خود بگیرید. برخی از این نکات عبارتاند از:
- پیام خود را کوتاه و جذاب بنویسید.
- اولین جمله اس ام اس را طوری بنویسید که مخاطب را جذب و وادار به باز کردن پیام کند.
- مخاطب را به سمت مقصد مد نظرتان هدایت کنید و به او بگویید که دقیقاً چه کاری را انجام دهد.
- روی یک غذای خاص تخفیف بگذارید، برای سفارشها اشانتیون در نظر بگیرید یا تخفیفی را برای خرید بعدی ارائه کنید.
- پیشنهادات ویژه را به یک بازه زمانی خاص محدود کنید.
- ارسال پیامک با نام و نام خانوادگی را فراموش نکنید و پیامهای خود را شخصیسازی کنید.
- با توجه به سفارشات قبلی مشتری، پیشنهادهای شخصیسازی شده برای او ارسال کنید.
- اهمیت ارسال پیامک در زمان مناسب و پیشگیری از ایجاد مزاحمت برای مشتریان را جدی بگیرید. بهترین زمان برای ارسال پیامک رستوران و فستفود، زمانی است که مشتریان احتمالاً به دنبال سفارش غذا هستند (مثلاً هنگام ناهار یا شام). از طرفی برای ارسال پیامک تبلیغاتی کافه، میتوانید صبحها یا عصرها را انتخاب کنید.
استفاده از ابزارهای پنل پیامکی
ابزارهای مختلف پنل اس ام اس به شما کمک میکنند تا بازاریابی پیامکی کافه و رستوران خود را با بازدهی بالاتری انجام دهید. برخی از امکانات پنل پیامکی که برای رستورانها، فستفودها و کافیشاپها کاربرد دارند عبارتاند از:
دفترچه تلفن
میتوانید با ایجاد یک دفترچه تلفن مخصوص مشتریان کسبوکار خود، آنها را بر اساس ویژگیهای مختلف گروهبندی کنید. این کار به شما کمک میکند تا ارسال پیامک هدفمند داشته باشید و همچنین پیامهای خود را شخصیسازی کنید.
ارسال بر اساس نقشه و کد پستی
با انتخاب یک محدوده خاص روی نقشه با استفاده از ماژول پیامپ یا ورود چند رقم از کد پستی محدوده موردنظرتان، بازاریابی پیامکی رستوران خود را فقط در محدودههای مورد نظر خود انجام دهید. همچنین میتوانید با پیامک BTS، از طریق اطلاعات دریافتی در دکلهای مخابراتی ایرانسل، به شمارههای افرادی که در 10 روز گذشته در یک منطقه خاص حضور داشتند دسترسی داشته باشید و برای آنها پیامک ارسال کنید.
حتما بخوانید: صفر تا صد تبلیغات هدفمند در استان فارس
بانک شماره تلفن
بانکهای شماره تلفن موجود در پنلهای پیامکی بر اساس شغل، منطقه جغرافیایی، جنسیت و سرشماره تفکیک شدهاند و به شما کمک میکنند تا به انبوهی از شمارههای گروه مدنظر خود دسترسی داشته باشید، آنها را فیلتر کنید و اس ام اس تبلیغاتی کافه و رستوران خود را ارسال کنید.
ارائه گزارشهای دقیق
با دریافت گزارش از این که پیامک شما برای چه کسانی ارسال شده، توسط کدام شمارهها خوانده شده و همچنین گزارشهایی از وضعیت لینکهای ارسالی در پیامک مانند لینک نظرسنجی یا لینک یک صفحه مخصوص از سایت، میتوانید بازخورد بازاریابی پیامکی رستوران، فست فود یا کافیشاپ خود را بررسی کنید.
ابزار لینک ترکر از مهمترین ابزارهای گزارشدهی در پنل پیامکی است که گزارشهایی از نرخ کلیک روی لینکهای ارسال شده را در اختیارتان قرار میدهد.
نتیجهگیری؛ بازاریابی پیامکی رستوران و کافیشاپ، کلید افزایش مشتریان
بازاریابی پیامکی رستوران و کافیشاپ، به شما کمک میکند تا با ایجاد اعتماد و احساس ارزشمندی، وفاداری مشتریان را افزایش دهید، مشتریان جدید جذب کنید و مشتریان قدیمی را به سفارش مجدد دعوت کنید. به این طریق میتوانید شاهد توسعه کسبوکار خود و افزایش فروش باشید.
در صورتی که مایل به خرید پنل پیامکی برای رستوران، فستفود یا کافه خود هستید، میتوانید برای دریافت مشاوره از طریق شماره 02163404 داخلی 1 با کارشناسان ملی پیامک ارتباط بگیرید. همچنین میتوانید دیدگاهها و سوالات خود را کامنت بگذارید.
منبع:https://www.melipayamak.com/blog/posts/sms-marketing-guide-for-resturant/
ارسال یک پاسخ