استعلام لیست سیاه مخابرات | بررسی وضعیت بلک لیست سیمکارت + راهنمای خروج سریع
اگر اخیراً پیامکهای تبلیغاتی را در تلفن همراه خود دریافت نمیکنید، ممکن است شمارۀ شما در Blacklist یا لیست سیاه مخابرات قرار گرفته باشد! لیست سیاه مخابرات، فهرستی از شمارههایی است که دریافت اس ام اسهای تبلیغاتی را مسدود کردهاند. در این مقاله به روشهای استعلام لیست سیاه مخابرات، راههای خروج از آن و نحوۀ ارسال پیامک به شمارههای بلک لیست میپردازیم تا بتوانید از وجود شمارۀ خود و مشتریان کسبوکارتان در لیست سیاه اطلاع پیدا کنید.
لیست سیاه مخابرات چیست؟
احتمالاً شما هم با مفهوم بلک لیست آشنا هستید و به روشهای مختلف، ممکن است تا به حال برخی از شمارهها را در تلفن همراه خود در بلک لیست قرار داده باشید.
اما مفهوم بلک لیست مخابرات، کمی متفاوت است. لیست سیاه مخابرات یا بلک لیست (Blacklist)، فهرستی از شمارههای تلفن همراه است که به دلایل مختلف دریافت پیامکهای تبلیغاتی خود را مسدود کردهاند. این لیست توسط اپراتورهای مخابرات مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل مدیریت میشود.
ارسال هر پیامکی با محتوای تبلیغاتی به لیست سیاه ممنوع و غیرممکن است. در واقع زمانی که پیامک تبلیغاتی را به صورت انبوه ارسال میکنید، پیام شما تنها به شمارههایی میرسد که در بلک لیست مخابرات قرار نداشته باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، سری به مقالۀ «بلک لیست چیست؟» بزنید که در این مقاله، دربارۀ روشهای قانونی ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات مفصل صحبت کردیم.
چگونه بفهمیم شمارهمان در لیست سیاه است؟
اگر اخیراً هیچ پیامکی را با محتوای تبلیغاتی دریافت نکردهاید، اما پیامکهای دیگر در تلفن همراه شما دریافت میشوند، احتمالاً شمارۀ شما در لیست سیاه مخابرات است. توجه داشته باشید که سرویسهای مخابراتی بهصورت خودکار شمارۀ شما را در لیست سیاه قرار نداده و خودتان با ثبت شکایت از پیامک، دریافت این نوع اس ام اسها را مسدود یا اصطلاحاً بلاک کردهاید.
برای اطلاع از روش استعلام وجود شمارۀ تلفن شخصی در بلک لیست مخابرات و لغو یا فعالسازی پیامکهای تبلیغاتی، سری به مقالۀ «کد لغو پیامک تبلیغاتی» بزنید.
روشهای استعلام لیست سیاه مخابرات
ممکن است به دلایل مختلفی قصد استعلام بلک لیست مخابرات را داشته باشید و بخواهید بدانید که آیا سیمکارت شخصی شما در لیست سیاه قرار گرفته یا کدام شمارهها در لیست سیاه قرار دارند؟
در ادامه، به روشهای استعلام لیست سیاه مخابرات میپردازیم و بررسی میکنیم که چگونه میتوانید:
- استعلام سیمکارت شخصی خود را دریافت کنید و بدانید که چرا پیامکهای تبلیغاتی را دریافت نمیکنید.
- و با استعلام بلک لیست مخابرات، متوجه شوید که پیامکهای تبلیغاتی ارسالی از پنل اس ام اس کسبوکار شما به چه شمارههایی نمیرسند.
استعلام لیست سیاه مخابرات از طریق اپراتورها (همراه اول، ایرانسل، رایتل)
اگر به دنبال استعلام بلک لیست برای اطلاع از وضعیت سیمکارت همراه اول، ایرانسل یا رایتل خود هستید، میتوانید با مراجعه به اپلیکیشنهای همراه من، ایرانسل من یا رایتل من، وضعیت دریافت یا عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی در سیمکارت خود را مشاهده کنید.
و اما چگونه دریافت پیامکهای تبلیغاتی را مجدداً فعال کنیم؟ این موضوع، به اپراتور ارائهدهندۀ سیمکارت شما بستگی دارد که در ادامۀ مطلب، به تفکیک به روش خروج از بلک لیست اپراتورهای گوناگون اشاره میکنیم:
روش خروج از لیست سیاه همراه اول
- شمارهگیری کد *800#، انتخاب گزینۀ «سایر»، انتخاب «وصل پیامک تبلیغاتی»
- فعالسازی دریافت پیامک تبلیغاتی در اپلیکیشن همراه من
نحوۀ خروج از بلک لیست ایرانسل
- شمارهگیری کد *800#، انتخاب گزینۀ «سایر»، انتخاب «وصل پیامک تبلیغاتی»
- فعالسازی دریافت پیامک تبلیغاتی در اپلیکیشن ایرانسل من
خروج از لیست سیاه رایتل
- شمارهگیری کد *800#، انتخاب گزینۀ «سایر»، انتخاب «وصل پیامک تبلیغاتی»
- فعالسازی دریافت پیامک تبلیغاتی در اپلیکیشن رایتل من
استعلام بلک لیست مخابرات در پنل اس ام اس
اگر شما هم از پنل اس ام اس و تبلیغات پیامکی در کسبوکار خود استفاده میکنید، ممکن است تا به حال با مشکل عدم ارسال پیامک به شمارههای لیست سیاه روبهرو شده باشید. اما چطور میتوان استعلام بلک لیست مخابرات را در پنل اس ام اس دریافت کرد؟
1. وضعیت پیامک ارسالی در سامانه پیامک
ممکن است هنگام ارسال پیامک تبلیغاتی به گروهی از مخاطبان، برخی از شمارههای لیست سیاه نیز در این گروه وجود داشته باشند.
در این شرایط، بعد از ارسال، شمارههای مربوط به لیست سیاه در پنل شما با رنگ قرمز نمایش داده میشوند که یکی از دلایل این موضوع، وجود این شمارهها در بلک لیست است.
2. دریافت گزارش ارسال پیامک انبوه
بعد از ارسال انبوه پیامک تبلیغاتی، پیام شما برای افراد لیست سیاه مخابرات ارسال نشده و هزینۀ این پیامکها از سامانۀ پیامکی شما کسر نمیشود. میتوانید گزارش ارسال انبوه را از پنل خود دریافت کنید و با مشاهدۀ شمارههای بلک لیست در فایل اکسل گزارش خود، استعلام لیست سیاه مخابرات را دریافت کنید.
نکته: هنگام ارسال پیامک BTS و پیامک LBS، با توجه به ارسال مستقیم این اس ام اسهای انبوه توسط دکلهای مخابراتی ایرانسل و همراه اول، امکان دریافت لیست شمارهها وجود ندارد و به همین دلیل، برای استعلام بلک لیست مخابرات نمیتوان از این روشهای ارسال استفاده کرد.


دریافت گزارش ارسال پیامک انبوه در پنل اس ام اس و استعلام شمارههای لیست سیاه مخابرات
3. استعلام لیست سیاه مخابرات از کارشناسان ملی پیامک
برای اطلاع از وجود یک شمارۀ خاص در بلک لیست مخابرات قبل از ارسال پیامک از طریق اپراتورهای پیامکی، میتوانید با تماس با کارشناسان ملی پیامک به شمارۀ 02163404 داخلی 1 یا ثبت تیکت پشتیبانی در پنل خود، استعلام شمارۀ مورد نظر را دریافت کنید.
4. استعلام بلک لیست در پنل نمایندگی
اگر پنل اس ام اس شما، نمایندگی فروش پنل پیامکی باشد، میتوانید از طریق سامانۀ نمایندگی خود استعلام بلک لیست مخابرات را دریافت کنید. برای این کار به بخش «شمارهها» مراجعه کنید و در انتهای صفحه با ورود شماره موبایل مورد نظر خود، استعلام کنید که آیا این سیمکارت در لیست سیاه قرار دارد یا خیر.
حتما بخوانید: ایده برای انتخاب اسم شرکت


استعلام بلک لیست مخابرات در پنل نمایندگی
ارسال پیامک به شمارههای لیست سیاه (برای کسبوکارها)
استعلام بلک لیست مخابرات، برای کسبوکارهایی مناسبتر است که از خطوط تبلیغاتی ارسال پیامک استفاده میکنند. چراکه ارسال پیامک به لیست سیاه با استفاده از خطوط خدماتی امکانپذیر است، به این شرط که:
پیامکهای ارسالی از خطوط خدماتی نباید شامل هیچگونه محتوای تبلیغاتی باشند. با این وجود بهتر است شرایط جدید خطوط خدماتی را همواره از پشتیبانی سامانۀ پیام کوتاه خود یا تماس با شمارۀ 02163404 داخلی 1 استعلام کنید.
از همین رو، برای دسترسی به شمارههای بلک لیست، به یک خط خدماتی احتیاج دارید تا پیامکهای اطلاعرسانی مختلف مانند پیامک کد تأیید ورود به سایت، پیامک تأیید ثبت سفارش، اطلاعرسانی وضعیت سفارشها و… را به دست مشتریان برسانید.
نحوۀ دریافت خط خدماتی برای ارسال پیامک به بلک لیست مخابرات
هر شمارهای که از اپراتورهای پیامکی خریداری میکنید، ابتدا یک خط تبلیغاتی است. این موضوع به این معناست که ابتدای کار، با خطوط خریداریشده به شمارههایی که از استعلام بلک لیست مخابرات دریافت میکنید، دسترسی نخواهید داشت. برای دسترسی به شمارههای لیست سیاه، باید فرآیند تبدیل خط تبلیغاتی به خط خدماتی را طی کنید و با ارائۀ مدارک مورد نیاز اپراتور پیامکی خود، خط خدماتی را فعال کنید.
میتوانید مدارک مورد نیاز برای خدماتیسازی هر خط پیامکی را در اطلاعیههای صفحۀ نخست پنل اس ام اس خود مشاهده کنید.


توجه داشته باشید که خط خدماتی اختصاصی تنها راه ارسال اس ام اس به بلک لیست مخابرات نیست؛ بلکه میتوانید با استفاده از خطوط خدماتی اشتراکی و ارسال پیامک پترن نیز پیامکهای خدماتی را برای شمارههای Blacklist ارسال کنید. استفاده از خط خدماتی اشتراکی، گزینهای مقرونبهصرفه برای کسبوکارهای کوچکتر است. به این روش کسبوکارها میتوانند از یک خط اختصاصی برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی و از یک خط خدماتی اشتراکی برای ارسال اس ام اسهای خدماتی استفاده کنند.
نتیجهگیری
لیست سیاه مخابرات هم برای کاربران عادی و هم برای صاحبین کسبوکارها یکی از چالشهای دردسرساز است. اگر شما هم با مشکل عدم دریافت یا عدم ارسال پیامکهای تبلیغاتی مواجه شدهاید، این مقاله به شما کمک میکند تا با استعلام بلک لیست مخابرات، به راحتی وضعیت سیمکارت خود و مشتریانتان را بررسی کنید. همچنین، با استفاده از خطوط خدماتی، میتوانید به شمارههای لیست سیاه نیز پیامک ارسال کنید و ارتباط خود را با مشتریان کسبوکارتان حفظ کنید.
در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاورۀ رایگان از کارشناسان ملی پیامک، با شمارۀ 02163404 داخلی 1 تماس بگیرید.
منبع:https://www.melipayamak.com/blog/posts/blacklist-check-mokhaberat/
ارسال یک پاسخ