بازاریابی پنهان، بهترین روش مارکتینگ بدون جلب توجه




آشنایی با مفهوم و اهمیت بازاریابی پنهان

در چند سال اخیر تبلیغات به قدری حرفه‌ای شده که گاهی اوقات حتی نمی‌دانید چه چیزی شما را به برند خاصی علاقه‌مند کرده است یا چرا کالایی را خریده‌اید. در واقع ترفندهای بازاریابی بیشتر بر ناخودآگاه افراد متمرکز شده‌اند و قاعدتا اثربخشی به مراتب بیشتری دارند. در این مقاله قصد داریم به مرموزترین و احتمالا یکی از بهترین انواع روش‌های مارکتینگ به نام بازاریابی پنهان بپردازیم و رازهایی را در این باره کشف کنیم که احتمالا ذهن شما را درگیر کرده است. فقط 5 دقیقه مطالعه مطالب کاربردی پیش رویتان کافی است تا زیر و بم بازاریابی پنهان را یاد بگیرید.

بازاریابی پنهان چیست؟ تبلیغات به چه معناست؟

اکثر تکنیک‌های تبلیغاتی سرراست و مستقیم هستند؛ یعنی تبلیغ به شما نشان داده می‌شود و شما با آگاهی کامل آن را می‌بینید یا با دریافت اس ام اسی از سامانه پیامک درباره کالا یا خدماتی مطلع می‌شوید. به این ترتیب، فارغ از اینکه به لید یا مشتری تبدیل شوید، بازاریابی انجام شده است. اما گاهی داستان به این وضوح اتفاق نمی‌افتد.

در بازاریابی پنهان بدون اینکه متوجه شوید، پیام برند به ناخودآگاه شما ارسال می‌شود؛ بدون اینکه اصلا پیام را بدانید یا متوجه شوید که یک تبلیغ است. این پیام‌های پنهان مرزهای تصمیمات خودآگاه انسان را رد می‌کنند و بدون اینکه متوجه شوند، بر رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارند. همه این موارد بسیار ظریف و غیرمنتظره است. برای مثال صرفا با پخش یک قطعه موسیقی آرام یا رایحه ملایمی در یک فروشگاه اتفاق می‌افتند.

منظور از تبلیغات در بازاریابی پنهان

تبلیغات پنهان چگونه به وجود آمد؟ آزمایش جیمز ویکاری

داستان بازاریابی پنهان به بیش از 60 سال قبل برمی‌گردد. آقای جیمز ویکاری، روانشناس و محقق بازاریابی، برای اولین بار در مورد پیام‌های پنهان صحبت کرد. ویکاری گفت که آزمایشی انجام داده است تا ثابت کند برندها می‌توانند در انواع کمپین‎‌های تبلیغاتی مانند ارسال پیامک انبوه با پیام‌های پنهان ذهن مردم را کنترل کنند. یعنی مخاطب در برابر این پیام‌ها اراده‌ای ندارد، بنابراین به راحتی پیام تبلیغاتی برند در ضمیر ناخودآگاه وی ثبت می‌شود. تحقیقات آقای ویکاری به این ترتیب بود که مخاطبان داخل سینما بدون اطلاع از آن، در معرض بازاریابی پنهانی قرار گرفتند. در طول فیلم پیامی چشمک زن با این مضمون: «گرسنه‌ای؟ پاپ کورن بگیرید و کوکاکولا بنوشید» نمایش داده شد. اما بینندگان از این پیام آگاه نبودند و به دلیل سرعت بالای پخش، آن را نمی‌دیدند.

در واقع ذهن خودآگاه قادر به درک تصاویری است که بیش از 13 میلی ثانیه پخش می‌شوند، در حالی که این پیام‌ها هر چند دقیقه یک بار به مدت 10 میلی ثانیه نمایش داده می‌شدند. فقط ضمیر ناخودآگاه می‌تواند کلیه این فریم‌ها را ثبت کند. جیمز ادعا کرد این آزمایش روی 45000 نفری که به سینما آمده بودند، انجام شد و با این پیام‌های مخفی فروش پاپ کورن 18.1 درصد و فروش کوکاکولا 57 درصد افزایش یافت. پس از انتشار این خبر، موجی از اضطراب و استرس در بین مردم ایجاد شد؛ چرا که قاعدتا نمی‌خواستند مغزشان توسط برندها کنترل شود. روزنامه‌ها و مجلاتی که به دنبال چنین اخبار عجیبی بودند نیز به این هیجان دامن زدند.

بررسی قدمت و تاریخچه بازاریابی پنهان

روش‌های مختلف بازاریابی پنهان و تبلیغات ضمیر ناخودآگاه

روش‌های مختلفی برای انتقال پیام‌های بازاریابی پنهان وجود دارد؛ از همکاری با افراد مشهور و صحبت‌های جعلی درباره یک محصول یا برند گرفته تا قرار دادن پیام‌های محرمانه در لوگوها، پوسترها و حتی کارت ویزیت الکترونیکی شرکت‌ها. در این بخش با انواع راه‌های بازاریابی پنهان آشنا می‌شوید.

1. استفاده از سلبریتی‌ها برای بازاریابی پنهان

بازیگران یا افراد مشهوری که از لباس‌ها و محصولات یک برند خاص استفاده می‌کنند، به طور غیرمستقیم یک برند را تبلیغ می‌کنند. در واقع حتی نیازی نیست که این افراد درباره محصولات شما صحبت کنند؛ محبوبیت آن‌ها باعث می‌شود به طور ناخودآگاه تمایل مردم به خرید و استفاده از محصولاتی که آن‌ها استفاده می‌کنند، افزایش یابد.

استفاده از سلبریتی‌ها برای تبلیغ غیرمستقیم یک برند

2. تبلیغات پنهان در رسانه‌های مخفی؛ تاثیر تبلیغات ضمیرناخودآگاه را دست کم نگیرید!

در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها افرادی را می بینید که در مورد تجربیات و کارهای روزمره خود صحبت می‌کنند و ظاهرا هیچ تبلیغات یا بازاریابی در کار نیست. اما در واقع پیام‌های مخفی فراوانی در معرض دید شما قرار گرفته و در این مواقع، ناخودآگاه شما در حال ضبط این پیام‌های پنهانی است. برای مثال نمایش لوگوی شرکت در پس زمینه ویدیوهای پربازدید اینفلوئنسرها، می‌تواند به اندازه یک متن زیبا برای تبلیغ مشاور املاک و حتی بیشتر موثر باشد.

3. جنجال‌های ساختگی؛ از دیگر ترفندهای بازاریابی پنهان

اغلب (نه همیشه) شایعات و جنجال‌ها در مورد یک شرکت یا برند، راه دیگری برای بازاریابی است. به این منظور شایعه یا بحثی در مورد محصول ایجاد شده و در فضای مجازی دست به دست می‌شود. در این مواقع همزمان با اینکه همه در رسانه‌ها و فضای مجازی در حال بحث و جدل هستند، بازاریاب‌های این شرکت عقب نشسته‌اند و از دور به جادوی تبلیغات نگاه می‌کنند! بنابراین همیشه هم چیزهایی که درباره نارضایتی یا رضایت مشتری می‌خوانید، واقعی نیستند.

جنجال‌های ساختگی، نوعی از بازاریابی پنهان

4. پیام‌های پنهان در تبلیغات و لوگو؛ راهی برای اقای احساس به مشتری

با پیام‌های پنهان در لوگو و تبلیغات می‌توان به سادگی داستانی را تعریف و احساسی را به مشتری منتقل کرد. برای مثال در لوگوی آمازون فلشی از A تا Z  کشیده شده و نمایانگر عرضه همه محصولاتی است که مشتری نیاز دارد. یا سه خط لوگوی آدیداس سه کوهی را تداعی می‌کند که نشان‌دهنده چالش‌ها و موانع بر سر راه ورزشکاران است.

5. بازاریابی پنهان در فیلم و سریال؛ استفاده از برندها در سکانس‌های یک فیلم

شاید کسی که فیلمی را تماشا می‌کند، در ابتدا تبلیغات پنهان یک فیلم را تشخیص ندهد؛ اما یافتن نشان‌های شرکت‌ها و برندها در فیلم‌ها رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. مثلا فرض کنید در یک سکانس فیلم، اعضای خانواده دور هم نشسته‌اند و قهوه می‌خورند. شما در حال تماشای فیلم هستید اما متوجه نمی‌شوید که آن‌ها در شعبه یک استارباکس نشسته‌اند.

به‌کارگیری بازاریابی پنهان در سکانس‌های فیلم و سریال

بازاریابی پنهان با استفاده از پنل ارسال پیام انبوه فراز اس ام اس

در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی پنهان چیست و با چه روش‌هایی می‌توانید محصول یا خدمات خود را به طور مخفیانه تبلیغ کنید. علاوه‌بر موارد فوق، شما می‌توانید از پنل ارسال پیام انبوه فراز اس ام اس نیز در کمپین‌های بازاریابی پنهان خود استفاده کنید. به این منظور، صرفا نیازی نیست که در متن پیام به محصول یا برندتان اشاره کنید. برای مثال می‌توانید موضوعی جذاب را برای کاربران اس ام اس کرده و از آن‌ها بخواهید ویدیویی را تماشا کنند که در ضمن آن، به برند شما اشاره می‌شود. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی درباره بازاریابی پنهان دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.



منبع:https://farazsms.com/hidden-marketing/

,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی هستید، نمایندگی استار اس ام اس می‌تواند پیشنهاد جذابی برای شما باشد.

آخرین دیدگاه‌ها