فیشینگ چیست؟ چگونه از فیشینگ و پیشینگ جلوگیری کنیم؟


بررسی تعریف فیشینگ و راه‌های جلوگیری از فیشینگ در بلاگ فراز اس‌ام‌اس
راهنمای مطالعه

با افزایش خریدهای اینترنتی و گسترش بازار ارزهای دیجیتال، آمار سرقت اطلاعات هویتی و مالی کاربران دیجیتال افزایش یافته است. به‌طور میانگین در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱.۲ میلیارد دلار سرقت مالی از کاربران فضای دیجیتال انجام شده است. افزایش آگاهی مخاطبان فروشگاه‌های اینترنتی و صرافی‌های ارز دیجیتال، مهم‌ترین رویکرد برای کاهش آمار سرقت مالی به شمار می‌رود. در این مقاله به بررسی انواع فیشینگ و مثال‌هایی از این نوع سرقت اطلاعات می‌پردازیم. همچین راهکارهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده به‌وسیله فیشینگ را بیان می‌کنیم؛ مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید تا بدانید «فیشینگ چیست» و چه انواعی دارد.

فیشینگ؛ حربه‌ای برای سرقت اطلاعات کاربر

بسیاری از شما احتمالا خبر سرقت اطلاعات شخصی یا مالی قربانیان هک‌های دیجیتالی را شنیده‌اید. به نوعی حمله مهندسی-اجتماعی برای سرقت اطلاعات هویتی و مالی کاربر، فیشینگ یا پیشینگ می‌گویند. در فیشینگ پیام‌هایی تحریک‌کننده برای کاربر ارسال می‌شود تا مخاطب به کلیک روی لینک ارسالی ترغیب شود. در نهایت کاربر هدایت شده به سایت جعلی یا مرکزی نامعتبر، شماره کارت، رمزهای ورود و اطلاعات هویتی دیگر را وارد می‌کند. به‌این‌ترتیب و در کمتر از چند دقیقه کلیه مشخصات کاربر در اختیار هکرهای اینترنتی قرار می‌گیرد.

باتوجه‌به افزایش حمله‌های فیشینگ برای سرقت اطلاعات کاربر، کسب‌وکارها از روش‌های مختلفی برای اطلاع‌رسانی به کاربران و افزایش هوشیاری نسبت به سوءاستفاده‌گران این حوزه اقدام می‌کنند. برای مثال ارسال پیامک انبوه برای اطلاع‌رسانی از آدرس اصلی سایت فروشگاهی به وسیله سامانه پیامکی یکی از راه‌های افزایش سطح هوشیاری مخاطبان به شمار می‌رود.

فیشینگ؛ نوعی فریبکاری دیجیتالی برای سرقت اطلاعات کاربر

متداول‌ترین شکل فیشینگ چیست؟ هدایت کاربران به لینکی با ظاهر و آدرس مشابه سایت شناخته شده

یکی از روش‌های رایج برای فیشینگ، استفاده از آدرس جعلی سایت‌های بزرگ و شناخته شده است. هکرها از این موضوع سواستفاده می‌کنند تا کاربر را به سایت‌های جعلی انتقال دهند. برای مثال سایت‌هایی مثل binance.com و pancakeswap.com میزبان انجام معامله‌های ارزی مختلفی هستند؛ ازاین‌رو هکرها از اسم و برند این صرافی‌ها برای هک اطلاعات بانکی کاربر استفاده می‌کنند.

در فیشینگ با استفاده از کانال‌های ارتباطی، لینکی شبیه به یک سایت معروف و شناخته شده برای کاربر ارسال خواهد شد. کاربر به محض کلیک روی لینک و ورود به آدرس اشتباه، مورد سو‌ءاستفاده هکرها قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب به‌راحتی و در کمتر از چند دقیقه همه اطلاعات کاربری مخاطبان یک سایت معروف در دسترس سارقین دیجیتالی قرار خواهد گرفت. برای جلوگیری از اینگونه روش‌های سرقت اطلاعات، پیشنهاد می‌کنیم که با ارسال ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نسبت به افزایش آگاهی مخاطبان کسب‌وکار خود اقدام کنید.

ارسال پیامک‌ها، ایمیل و خبرنامه‌هایی با مضمون افزایش آگاهی مخاطب نسبت به احتمال سوءاستفاده از نام برند باعث بهبود جایگاه برند نیز خواهد شد.

حساب‌های بانکی و اطلاعات شخصی؛ دو هدف اصلی در فیشینگ

بیشترین هدف فیشینگ، دسترسی به اطلاعات کاربران دنیای ارز دیجیتال است. چراکه هک اطلاعات کاربر در صرافی‌های ارز دیجیتال، هکر را به منافع مالی بسیاری می‌رساند. بااین‌‌حال حساب‌های بانکی معمولی نیز در لیست اهداف فیشینگ قرار می‌گیرند. البته برخی کاربران نیز فقط با دزدیده شدن اطلاعات هویتی قربانی فیشینگ می‌شوند؛ این موضوع نیز برای سواستفاده هکر از اطلاعات هویتی کاربر بسیار حائز اهمیت است.

بسیاری از کسب‌وکارها برای جلوگیری از سوءاستفاده هکرها و سارقان دیجیتالی، برای خرید خط اختصاصی پیامک اقدام می‌کنند. خرید سرشماره اختصاصی برای ارسال پیامک باعث افزایش اعتماد کاربر خواهد شد. همچنین ارسال پیامک انبوه با استفاده از سرشماره اختصاصی در فواصل زمانی کوتاه‌مدت باعث شناخته شدن نام برند و شماره کسب‌وکار می‌شود. این نکته احتمال فریب خوردن کاربر توسط هکرها را کاهش می‌دهد.

سرقت اطلاعات بانکی؛ هدف هکرها در فیشینگ

انواع فیشینگ یا هک اطلاعات کاربر چیست؟

فیشینگ به شکل‌های ماهرانه‌ای برای سرقت اطلاعات کاربر استفاده می‌شود. برای جلوگیری از فیشینگ حتما باید کاربران فضای دیجیتال را نسبت به روش‌های وجود برای سرقت اطلاعات، آگاه کرد. ازاین‌رو اگر فروشگاه اینترنتی دارید، حتما برای افزایش آگاهی مخاطب و جلوگیری از سرقت اطلاعات، اقدام کنید. یک راه‌حل ساده ارسال خبرنامه و پیامک است.

در پیامک لینک اصلی سایت را معرفی کنید. همچنین داشتن سرشماره پیامکی اختصاصی باعث شناخته شدن راه ارتباطی کسب‌وکار شما با مخاطب خواهد شد. برای ارسال پیامک به همه مخاطبان کسب‌وکار، پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه ثبت شماره موبایل استفاده کنید. با خرید دستگاه ثبت شماره مشتری، امکان دسترسی به شماره تلفن همه مخاطبینی که حتی یک بار به شما مراجعه کرده‌اند، وجود دارد.

شناخت انواع روش‌های فیشینگ؛ بهترین راهکار برای جلوگیری از سرقت اطلاعات

۱. ارسال ایمیل جعلی؛ یکی از روش‌های متداول برای فیشینگ

ارسال ایمیل با لینک جعلی یکی از روش‌های متداول برای سرقت اطلاعات کاربر در فضای دیجیتال است. ارسال ایمیل جعلی یا همان email spoofing معمولا برای هم اطلاعات کاربران شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود. همچنین این نوع فیشینگ برای دسترسی به اطلاعات کارمندان یک سازمان بزرگ نیز استفاده می‌شود؛ برای مثال ارسال ایمیل‌های درون سازمانی با لینک جعلی باعث ایجاد دسترسی سارق به اطلاعات مهم شرکت خواهد شد. ازاین‌رو ایجاد کانال ارتباطی دیگری در کنار ارتباط ایمیلی در شرکت‌های بزرگ اهمیت دارد.

تماس تلفنی یکی از بهترین راه‌های ارتباطی برای شرکت‌هایی بزرگ و با زیرمجموعه‌های متعدد است. برای شلوغ نشدن حط‌های یک سازمان بزرگ از تلفن اینترنتی استفاده کنید. با خرید تلفن اینترنتی، امکان ایجاد همزمان چند تماس ورودی و خروجی در سازمان وجود دارد.

۲. کلون فیشینگ Clone Phishing؛ روشی برای سرقت با استفاده از لینک جعلی

کلون فیشینگ یکی از روش‌های سرقت اطلاعات است که از خبرنامه‌های کپی شده برای فریب کاربر استفاده می‌شود. برای مثال کاربران سایت binance.com را به‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال به آدرس binannce.com هدایت می‌کنند. در این موارد معمولا کاربر توجه چندانی به حروف اضافه یا کم شده نخواهد داشت. به‌این‌ترتیب روی لینک ارسالی کلیک می‌کند و وارد صفحه جعلی می‌شود. اطلاعات مالی و هویتی کاربر در کمتر از چند دقیقه در اختيار هکرها قرار خواهد گرفت.

ازآنجایی‌که تغییر آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس اصلی سایت برای هر کسب‌وکاری ممکن است اتفاق بیفتد، نمی‌توان همه پیام‌هایی با مضمون تغییر راه‌های ارتباطی را در دسته کلونی فیشینگ قرار داد. کسب‌وکار با پرداخت سرمایه کم برای هزینه سامانه پیامکی، یک راه ارتباطی مناسب با کاربر خواهد داشت. در این راه ارتباطی مخاطب را نسبت به حمله‌‌های سایبری احتمالی آگاه کنید. علاوه‌بر این، در صورت تغییر آدرس سایت برای اطلاع کاربران، پیامک انبوه ارسال کنید.

۲. اسپیر فیشینگ یا Spear Phishing؛ روشی از سرقت با سوءاستفاده از نام شناخته شده

در اسپیر فیشینگ از برنامه‌ریزی‌های زمان‌بر و پیچیده‌ای برای دسترسی به اطلاعات کاربر استفاده می‌شود. در این روش از سرقت اطلاعات، معمولا یک فرد یا سازمان شناخته شده مورد هدف قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از فیشینگ نیزه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم از فعالیت‌های شخصی خود در جمع‌های غریبه و حتی دوستانه نیز خودداری کنید.

۳. فارمینگ Pharming؛ دستکاری DNS برای هدایت کاربر به سایت جعلی

در فارمینگ، هکرها از تغییر DNS برای هدایت کاربر به سایت هدف استفاده می‌کنند. برای مثال هکر DNS سایت صرافی ارز دیجیتال را از 18.181.37.227 به 18.181.37.227 تغییر می‌دهد.

ری‌دایرکت وب سایت (Website Redirect)؛ نوعی فارمینگ برای دزدیدن اطلاعات کاربر

ریدایرکت یکی از زیرمجموعه‌های روش فارمینگ به شمار می‌رود. در ریدایرکت کردن سایت، هکر از ضعف‌های سایت میزبان استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب کاربر به‌جای وارد شدن به سایت اصلی به صفحه‌ای جعلی، اما با ظاهر دقیقا مشابه سایت اصلی وارد می‌شود. درنتیجه اطلاعات هویتی وارد شده در سایت جعلی در دسترس سارق قرار می‌گیرد. گاهی دزدیدن اطلاعات کاربر از طریق نصب نرم‌افزارهای نامناسب یا در اصطلاح بدافزار انجام می‌شود.

چگونه از فیشینگ جلوگیری کنیم؟

با افزایش احتمال قرار گرفتن در معرض فیشینگ و سرقت اطلاعات کاربر، شناخت راه‌های جلوگیری از فیشینگ اهمیت دارد. با استفاده از این روش‌ها احتمال سوءاستفاده از اطلاعات مالی و هویتی کاربران فضای دیجیتال کاهش می‌یابد. در ادامه به بررسی راهکارهای پیشگیری از فیشینگ می‌پردازیم.

  • اطلاع از روش‌های فیشینگ: اولین قدم برای جلوگیری از سرقت اطلاعات در فضای دیجیتال، افزایش آگاهی نسبت به روش‌های فیشینگ است. در این مقاله به معرفی انواع این نوع سرقت اطلاعات پرداختیم تا به‌طور کامل بدانید «فیشینگ چیست» و چگونه انجام می‌شود.
  • نصب افزونه ضدفیشینگ: دومین راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از فیشینگ، نصب افزونه‌های ضدفیشینگ است.
  • تغییر رمز حساب کاربری در بازه‌های کوتاه‌مدت: برای جلوگیری از هک اطلاعات بانکی و شخصی، در بازه‌های کوتاه‌مدت برای تغییر رمز اقدام کنید.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، به منبع پیام‌های ارسالی از طریق پیام‌رسان‌های مختلف توجه کنید. معمولا فروشگاه‌های اینترنتی و اکثر سایت‌های پربازدید از سرشماره‌های پیامکی خاص برای شناخته شدن استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب اکثر کارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز از همین سرشماره‌های شناخته شده انجام می‌شود. ازاین‌رو قبل از کلیک روی هر لینک دریافت شده از طریق پیامک، به منبع و شماره ارسالی توجه کنید.

حفظ تعامل با مخاطب؛ یکی از راهکارهای جلوگیری از فیشینگ

استفاده از  پنل پیامکی با سرشماره‌های اختصاصی؛ راه‌حل افزایش اعتماد مشتریان

در این مقاله به بررسی مفهوم فیشینگ پرداختم تا بدانیم «فیشینگ چیست» و چه انواعی دارد. فیشینگ نوعی حمله مهندسی-اجتماعی برای سرقت اطلاعات کاربران فضای دیجیتال است. هکرها در فیشینگ معمولا کاربران صرافی ارز دیجیتال را موردهدف قرار می‌دهند؛ بااین‌‌حال این روش سرقت اطلاعات در سایت‌های مختلف و برای دسترسی به اطلاعات شخصی افراد نیز استفاده می‌شود.

بسیاری از کسب‌وکارها از سامانه‌های پیامکی برای ارسال تبلیغات، اطلاع‌رسانی جابه‌جایی فروشگاه و حفظ تعامل استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، از سرشماره‌های معروف و مجاز برای ارسال پیامک استفاده کنید. همچنین ارسال پیامک در بازه‌های زمانی کوتاه برای حفظ تعامل با مشتری و شناساندن لحن و شماره برند به کاربر اهمیت دارد. اگر سوالی در‌مورد روش استفاده از سامانه پیامکی برای افزایش اعتماد کاربر دارید، با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.



منبع:https://farazsms.com/what-is-phishing/

,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی هستید، نمایندگی استار اس ام اس می‌تواند پیشنهاد جذابی برای شما باشد.

آخرین دیدگاه‌ها