اسکرین شات در ویندوز (کاملترین آموزش تصویری)


احتمالاً بارها شده که به مطلب مهمی در هنگام اینترنت‌گردی برخورد کردید و متاسفانه در آن لحظه خاص خودکار و کاغذ همراه‌تان نبوده تا همۀ جزییات را یادداشت کنید و بعداً هم نتوانستید آن مطلب را میان همهمۀ اینترنت پیدا کنید؛ مثلاً زمانی که دنبال کار می‌گشتید یا رژیم غذایی خاصی در یک سایت پزشکی توجه‌تان را جلب کرده بود و …

در تمام موقعیت‌های بالا اسکرین‌ شات گرفتن از صفحۀ مانیتور یا گوشی، بهترین راه ممکن برای ثبت اطلاعات است.

از آنجایی‌که گرفتن اسکرین شات در سیستم‌عامل‌های مختلف کمی باهم فرق دارد، تصمیم گرفتیم تا در ادامه نحوه انجام کار را در ویندوز‌های ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰، ویندوزفون و سرفیس مایکروسافت به شما یاد بدهیم.

گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۱۰

روش‌های مختلفی برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز وجود دارد؛ با وجود نرم‌افزارهای بسیاری که برای گرفتن اسکرین شات طراحی شده‌اند، خیلی‌ها همچنان از روش ساده همیشگی استفاده می‌کنند. منظورم از روش همیشگی همان فشردن همزمان کلید‌های ویندوز و PrtScrn است. در این بخش شما را با روش‌های دیگری هم برای گرفتن اسکرین شات آشنا می‌کنم که ممکن است از جهاتی بیشتر کار شما را راه بیندازند.

روش گرفتن اسکرین شات از کل صفحه‌نمایش

  • در این روش، ابتدا باید کلید PrtScrn را فشار بدهید. با این کار یک اسکرین شات از کل نمایشگر در کلیپ‌بورد ویندوز کپی می‌شود.کلید اسکرین شات در کیبورد
  • بعد از آن باید محتوای کپی‌شده در کلیپ‌بورد را در یک محیط گرافیکی مانند برنامۀ نقاشی ویندوز (Paint) یا نرم‌افزار فوتوشاپ (Photoshop) قرار بدهید یا اصطلاحاً پِیست (paste) کنید.
  • در این مرحله باید محتوای کلیپ‌بورد را ذخیره کنید.

در ادامه نحوۀ ذخیره محتوای کلیپ‌بورد را در Paint ویندوز توضیح می‌دهم.

  • برای این کار باید در نوار ابزار ویندوز ۱۰ و در کادر جستجو، عبارت Paint وارد کنید.
  • پس از پایان جستجو نرم‌افزار Paint یا Paint 3D را اجرا کنید.
  • پس از اجرای نرم‌افزار Paint، در نوار ابزار بالای نرم‌افزار گزینه‌های مختلفی مشاهده می‌کنید. در این بخش با استفاده از ابزار Paste در سمت چپ نوار ابزار می‌توانید محتوای ذخیره‌شده در کلیپ‌بورد ویندوز را مشاهده کنید.ذخیره اسکرین شات در پینت
  • در پایان تنها کافیست فایل موردنظر را ذخیره کنید.

روش گرفتن اسکرین شات از پنجره فعال در ویندوز

گاهی ممکن است که در حال کار با یک پنجره در ویندوز باشید و بخواهید از این پنجرۀ فعال عکس بگیرید. برای گرفتن اسکرین شات از پنجرۀ فعال در ویندوز 10، مراحل زیر را اجرا کنید.

  • ابتدا باید کلید‌های ترکیبی Alt و PrtScrn را به‌صورت همزمان بزنید.
  • سپس در نوار ابزار ویندوز در کادر جستجو واژه Paint را وارد کنید.
  • پس از پایان جستجو، نرم‌افزار را اجرا کنید.
  • اگر از قبل نرم‌افزار Paint اجرا شده است، می‌توانید با فشردن همزمان کلیدهای ترکیبی Ctrl و N و فشردن کلید OK یک سند جدید باز کنید.
  • در این مرحله می‌توانید مانند مرحله قبل روی ابزار Paste در سمت چپ نوار ابزار نرم‌افزار Paint کلیک کنید تا اسکرین شات را مشاهده کنید.
  • در پایان عکس موردنظر را باید ذخیره کنید.

روش گرفتن اسکرین شات بدون برنامه‌های اضافی

  • ابتدا کلیدهای ترکیبی ویندوز و PrtScrn را به‌صورت همزمان فشار بدهید.
  • اکنون می‌توانید به آدرس Users\Pictures\Screenshots بروید و تصویر اسکرین شات خودتان را در پوشه screenshot مشاهده کنید.

روش گرفتن اسکرین شات از بخش مشخصی از صفحه نمایش

شما می‌توانید برای گرفتن اسکرین شات از بخش مشخصی از صفحه‌نمایش، از نرم‌افزارهای Snip & Sketch و snipping tool استفاده کنید. این نرم‌افزارها به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ ارائه شده‌اند.

گرفتن اسکرین شات از بخشی از صفحه‌نمایش با snipping tool

شرکت مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز را به نرم‌افزار snipping tool مجهز کرده است که امکان تهیه اسکرین شات را به‌صورت پیشرفته برای کاربران فراهم کرده است.

  • برای این کار ابتدا باید در نوار ابزار ویندوز، در کادر جستجو عبارت snipping tool را وارد کنید.
  • سپس نرم‌افزار snipping tool را اجرا کنید.اسکرین شات در ویندوز
  • روی آیکون New در نوار ابزار نرم‌افزار کلیک کنید.

گزینه‌های مختلفی که آیکون New در اختیار شما قرار می‌دهد به‌صورت زیر است:

Free-from Snip: این گزینه شما را قادر می‌سازد که به‌‌صورت نامنظم و به هر شکلی که بخواهید، از صفحه‌نمایش عکس بگیرید.

Rectangular Snip: این گزینه امکان گرفتن اسکرین شات در یک محدوده مستطیلی را برای شما فراهم می‌کند.

Window Snip: این گزینه هم امکان گرفتن عکس از صفحه‌نمایش را در یک محدوده مستطیلی برای شما فراهم می‌کند، با این تفاوت که با استفاده از Window Snip باید محدوده موردنظر را با درگ کردن اشاره‌گر ماوس انتخاب کنید.

Full-Screen Snip: با کمک این گزینه می‌توانید از صفحه‌نمایش به‌صورت تمام‌صفحه اسکرین شات بگیرید.

  • اکنون باید با استفاده از ماوس یا تاچ‌پد لپ‌تاپ کلیک چپ کنید و نگه دارید و اطراف بخشی از صفحه‌نمایش که می‌خواهید از آن اسکرین شات تهیه کنید، درگ (Drag) کنید. توجه کنید فقط زمانی باید دکمه چپ ماوس را رها کنید که ناحیه موردنظر را مشخص کرده باشید.
  • اسکرین شاتی که با استفاده از نرم‌افزار snipping tool تهیه کردید، داخل همین برنامه ذخیره می‌شود که شما می‌توانید در آن‌جا آن را ذخیره کنید یا به اشتراک بگذارید.

گرفتن اسکرین شات از بخشی از صفحه‌نمایش با Snip & Sketch

به‌عنوان راه دوم برای گرفتن اسکرین شات از بخشی از صفحه‌نمایش می‌توانید از نرم‌افزار پیش‌فرض Snip & Sketch کمک بگیرید. روش کار بسیار ساده و سریع است:

  • ابتدا باید کلیدهای ترکیبی ویندوز و shift-S را با هم بگیرید.
  • پس از فشردن این کلیدها، نور نمایشگر کم می‌شود و در بالای صفحه‌نمایش منوی Snip & Sketch ظاهر می‌شود. در این قسمت می‌توانید نوع اسکرین شات را انتخاب کنید.
  • در میان گزینه‌های موجود در منوی این نرم‌افزار، موردی وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید از بخشی از صفحه‌نمایش خود اسکرین شات بگیرید. برای این کار باید با نشان‌گر ماوس قسمتی از نمایشگر را که می‌خواهید ذخیره کنید، انتخاب کنید.

گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۸.۱

برای گرفتن اسکرین شات در ویندزو ۸.۱ می‌توانید مراحل زیر را اجرا کنید:

  • ابتدا به قسمت Share مراجعه کنید.نحوه گرفتن اسکرین شات
  • سپس پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید گزینه‌های Video و Screenshot را مشاهده کنید.
  • شما می‌توانید با انتخاب گزینه Screenshot از نمایشگر خود اسکرین شات بگیرید.

گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۸

متاسفانه روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ مثل نسخه‌های جدیدتر ویندوز متنوع نیست. اما خبر خوب این است که در سیستم‌عامل ویندوز ۷ نیز می‌توانید بدون نیاز به نصب برنامه جانبی از صفحه‌نمایش خود اسکرین شات بگیرید.

گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۸ بدون نرم‌افزار جانبی

همان‌طور که گفتم در ویندوز ۷ شما می‌توانید بدون نیاز به نرم‌افزار جانبی از صفحه‌نمایش خودتان عکس بگیرید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا در صفحه‌ای که می‌خواهید از آن اسکرین شات بگیرید، کلید PrtScrn را فشار بدهید. با این کار عکس صفحه موردنظر شما در کلیپ‌بورد ویندوز ذخیره می‌شود.
  • سپس می‌توانید با اجرای نرم‌افزار نقاشی ویندوز (Paint) و همچنین نرم‌افزار ورد آفیس (Word)، عکس ذخیره‌شده را در کلیپ‌بورد ویندوز ذخیره‌کنید. برای این کار باید نرم‌افزار Paint یا Word را اجرا کنید.
  • سپس کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه Paste، عکس ذخیره‌شده را بچسبانید.ذخیره اسکرین شات در پینت
  • در پایان باید آن را ذخیره کنید.

گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۸ با استفاده از ابزار Snipping Tool

نرم‌افزار Snipping Tool در ابزاری به ‌نام Snip & Sketch قرار گرفته و همان‌طور که بالاتر گفتیم، مایکروسافت آن را به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌های جدیدتر سیتم‌عامل ویندوز قرار داده است. برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۸ با این ابزار مراحل زیر را اجرا کنید:

  • ابتدا باید نرم‌افزار Snipping Tool را اجرا کنید.
  • سپس در قسمت نوار ابزار بر روی آیکون New کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف ذخیره تصویر صفحه‌نمایش برای شما نمایش داده شود.اسکرین شات گرفتن در ویندوز

مشابه ویندوز ۱۰، در ویندوزهای ۷ و ۸ نیز آیکون New در Snipping Tool گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد که بالاتر به آن اشاره کردیم.

  • پس از آن که از نمایشگر خود اسکرین شات گرفتید، این عکس در نرم‌افزار Snipping Tool ظاهر می‌شود. در این نرم‌افزار می‌توانید اسکرین شات خودتان را ویرایش، ذخیره یا اشتراک‌گذاری کنید.

گرفتن اسکرین شات در ویندوزفون، تبلت ویندوزی و سرفیس مایکروسافت

بعضی از صفحه‌کلیدهای سرفیس (Surface) مایکروسافت فاقد کلید PrtScrn هستند. در این شرایط برای گرفتن اسکرین شات می‌توانید کلید‌های ترکیبی Fn، ویندوز و کلید Space را به‌صورت همزمان فشار دهید.اسکرین شات در ویندوز

اگرچه گرفتن اسکرین شات در گوشی‌های اندرویدی بسیار ساده است؛ اما متاسفانه ویندوزفون از آن دسته سیستم‌عامل‌های موبایلی بود که از این قابلیت مهم پشتیبانی نمی‌کرد، تا این که مایکروسافت از نسخه ویندوزفون ۸ به بعد، قابلیت اسکرین شات را به سیستم‌عامل ویندوزفون اضافه کرد. کاربرانی که از سیستم‌عامل ویندوزفون ۸ استفاده می‌کنند، می‌توانند به‌سادگی تصویر صفحه‌نمایش خودشان را ذخیره کنند. برای این کار تنها کافیست دکمۀ ویندوز را برای چند ثانیه نگه دارند و بعد دکمه پاور (Power) را فشار بدهند. اسکرین شات‌های گرفته‌شده با فرمت PNG در پوشه Photos ذخیره می‌شوند.اسکرین شات در ویندوزفون

اما در نسخه ویندوزفون ۸.۱ گرفتن اسکرین شات بسیار ساده‌تر از نسخه قبلی است. برای این کار، کاربران ویندوزفون ۸.۱ تنها کافیست که دکمه‌های پاور (Power) و کم‌کردن صدا (Volume Down) را به‌صورت همزمان فشار بدهند. علت این تغییر آن است که مایکروسافت در سری‌های جدیدتر موبایل‌های هوشمند خودش دکمۀ ویندوز را حذف کرده است.اسکرین شات در ویندوز 8

باید توجه داشته باشید که اگر سیستم‌عامل شما ویندوزفون ۸ بوده و آن را به نسخه ویندوزفون ۸.۱ ارتقا دادید، برای گرفتن اسکرین شات باید از روش جدید که بالا گفتم استفاده کنید؛ در غیر این صورت با پیغام خطا مواجه می‌شوید.

گرفتن اسکرین شات از صفحات وب مرورگر ویندوز

گرفتن اسکرین شات از صفحات وب به ‌شما کمک می‌کند که یک بایگانی از مطالب محبوب و مورد نیاز خودتان در اختیار داشته باشید تا هنگامی‌که بخواهید دوباره به آن‌ها مراجعه کنید، نیازی به اتصال به اینترنت نباشد. این کار علاوه‌بر کاهش حجم اینترنت مصرفی، سرعت دسترسی به اطلاعات را هم برای شما افزایش می‌دهد.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به وبگردی و ذخیره مطالب مفید و جالب علاقه‌مند هستید، می‌توانید از روش‌های گرفتن اسکرین شات از صفحات وب مرورگر ویندوز که در ادامه مرور می‌کنیم، استفاده کنید.

نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید هر بخش از یک صفحه وب را در قالب یک عکس مجزا ذخیره کنید. این‌گونه هم عکس ذخیره شده حجم کمتری خواهد داشت و هم کیفیت آن بالاتر خواهد بود.

گرفتن اسکرین شات از صفحات وب به‌کمک ابزارهای مبتنی‌بر وب

از جمله ساده‌ترین روش‌های گرفتن اسکرین شات از صفحات وب می‌توان به سایت‌هایی اشاره کرد که به همین منظور طراحی شده‌اند و توسعه یافته‌اند. با استفاده از این و‌ب‌سایت‌ها می‌توانید به‌صورت رایگان و در مدت زمان کوتاهی از صفحات وب عکس بگیرید.

یکی دیگر از مزایای این روش آن است که می‌توانید فرمت ذخیره‌سازی عکس را هم به دلخواه انتخاب کنید و در کامپیوترتان ذخیره کنید. همچنین می‌توانید با عضویت در این سایت‌ها، اسکرین شات‌هایی را که با این وب‌سایت‌ها تهیه می‌کنید، در یک حساب کاربری ذخیره کنید. به این ترتیب می‌توانید در هر زمان و با هر دستگاهی به این تصاویر دسترسی داشته باشید. از جمله معروف‌ترین سایت‌های اسکرین شات، سایت‌های Webcaptur.net، Snapito و Screenshot Guru هستند که می‌توانید از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

گرفتن اسکرین شات از صفحات گوگل کروم

یکی از روش‌های گرفتن اسکرین شات از صفحات وب، استفاده از افزونه‌های جدیدی است که در نسخه‌های به‌روزرسانی مرورگرها شاهد آن هستیم. شما می‌توانید بسته به مرورگر خود، از این افزونه‌ها استفاده کنید. برای این کار باید افزونه‌ها را در مرورگر خود نصب کنید. این افزونه‌ها معمولاً به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در مرورگر کروم از شرکت گوگل، می‌توانید از افزونۀ Full Page Screen Capture، افزونۀ Webpage Screenshot for Chrome و افزونۀ Nimbus برای گرفتن اسکرین شات از صفحات وب استفاده کنید. برای استفاده از این افزونه‌ها باید آن‌ها را در مرورگر خودتان نصب کنید. به این ترتیب ابزار اسکرین شات به مرورگر شما اضافه می‌شود.

همچنین شما می‌توانید بدون نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای، در گوگل کروم از صفحات وب اسکرین شات بگیرید. چرا که گوگل مرورگر کروم خود را به یک ویژگی پنهان در Developer Tools مجهز کرده که شما را قادر می‌سازد به‌صورت تمام صفحه از صفحات وب اسکرین شات بگیرید. برای استفاده از این ویژگی پنهان کروم مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا مرورگر را اجرا کرده و به صفحۀ وب موردنظر خود مراجعه کنید. سپس روی آیکون سه‌نقطه در بالای سمت راست مرورگر کلیک کنید تا تنظیمات کروم برای شما ظاهر شود. سپس در منوی ظاهر شده گزینه More Tools را انتخاب و سپس در منوی جدید گزینه Developer Tools را انتخاب کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + shift + I در ویندوز، پنجره Developer Tools را باز کنید.اسکرین گرفتن در ویندوز
  • سپس در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، روی آیکون سه‌ نقطه در گوشه سمت راست بالای پنجره کلیک کرده و روی گزینه Run command کلیک کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+P را در سیستم‌عامل ویندوز فشار بدهید تا این مراحل اجرا شود.آموزش اسکرین شات گرفتن در ویندوز
  • مانند آن‌چه در تصویر می‌بینید، در خط فرمان این صفحه کلمه Screenshot را بنویسید و سپس گزینه Capture full-size screenshot را از میان فهرست دستورات در دسترس انتخاب کنید.نحوه اسکرین شات گرفتن
  • پس از طی مراحل قبل انتظار می‌رود که تصویر اسکرین شات به‌صورت خودکار ذخیره شود. اما اگر از شما خواسته شود که عکس را ذخیره کنید، در پنجره باز شده آدرس ذخیره عکس را انتخاب و سپس روی گزینه Save کلیک کنید تا تصویر به‌صورت دستی ذخیره شود.

گرفتن اسکرین شات از صفحات وب با مرورگر فایرفاکس کوانتوم

جدیدترین نسخۀ مرورگر فایرفاکس به ویژگی‌های متعددی مجهز شده که کاستی‌های نسخۀ قدیمی را جبران کرده است. از جمله این قابلیت‌های کاربردی می‌توان به امکان گرفتن اسکرین شات از صفحات وب اشاره کرد.

در مرورگر فایرفاکس کوانتوم شاهد ابزار جدیدی به‌نام Firefox Screenshots هستیم که شما را قادر می‌سازد از صفحات وب در نسخۀ جدید مرورگر فایرفاکس، اسکرین شات بگیرید و اطلاعات مورد نیازتان را در قالب عکس‌های با حجم کم و کیفیت بالا ذخیره کنید.

علاوه‌بر‌این، همان‌طور که بالاتر اشاره کردم، می‌توانید با استفاده از افزونه‌هایی که برای نسخه‌های به‌روزرسانی مرورگرها ارائه شده‌اند، برای گرفتن اسکرین شات استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا این افزونه‌ها را روی مرورگر خودتان نصب کنید. در مرورگر فایرفاکس افزونۀ Nimbus، افزونۀ Awesome Screenshot Plus و همچنین افزونۀ Full Web Page Screenshots را می‌توانید نصب و استفاده کنید.

اما در ادامه با روش کار ابزار Firefox Screenshots در فایرفاکس کوانتوم آشنا می‌شویم:

  • ابتدا در فایرفاکس برای خودتان یک حساب کاربری ایجاد کنید، برای این کار می‌توانید در صفحۀ مرورگر روی ابزار اسکرین شات که با آیکون قیچی نمایش داده شده است، کلیک کنید تا وارد مراحل ساخت اکانت فایرفاکس شوید. سپس مرورگر را مجددا اجرا کنید.اسکرین شات گرفتن در فایرفاکس
  • در بالای سمت راست صفحۀ مرورگر، روی علامت سه‌نقطه که در کنار نوار URL قرار دارد، کلیک کنید. با این کار منوی جدیدی برای شما ظاهر می‌شود. در این منو گزینه Take a Screenshot را انتخاب کنید.اسکرین شات در فایرفاکس
  • در صفحۀ جدیدی که باز می‌شود، می‌توانید نوع گرفتن اسکرین شات را انتخاب کرده و از صفحه وب عکس بگیرید. در میان این گزینه‌ها برای انواع اسکرین شات، گزینۀ Save full page به معنی عکس تمام‌صفحه از صفحۀ وب است. همچنین با انتخاب گزینۀ Save visible می‌توانید از بخش دلخواه خودتان در صفحه وب عکس بگیرید. برای این کار باید با استفاده از نشانگر ماوس در اطراف این بخش کادری رسم کنید تا تصویر آن ذخیره شود.
  • پس از اجرای این مرحله، اسکرین شاتی که گرفتید، در صفحۀ جدیدی از مرورگر برای شما باز می‌شود که می‌توانید آن را ویرایش و ذخیره کنید.

استفاده از نرم‌افزارهای جانبی دیگر

نرم‌افزارهای جانبی اسکرین شات امکانات بیشتر و پیشرفته‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. نرم‌افزارهای متعددی برای این منظور وجود دارند؛ برای مثال، نرم‌افزارهای SnagIt ،Lightshot ،TinyTake ،Greenshot ،PicPick و Screenpresso بعضی از بهترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای اسکرین شات تست‌شده هستند که می‌توانید به‌راحتی نصب کرده و از امکانات ویژه آن‌ها برای گرفتن اسکرین شات از صفحه‌نمایش استفاده کنید. این نرم‌افزارها برای کاربردهای عادی و تجاری تست‌شده و خروجی خوبی هم داشته‌اند.

حرف آخر

ما در این مطلب سعی کردیم تا روش‌های مختلف گرفتن اسکرین شات را در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز به شما معرفی کنیم که هر کدام دارای ویژگی و مزایای خاص خودشان هستند. اگر بخشی از مقاله را متوجه نشدید یا پیشنهادی داشتید که می‌توانست برای کامل‌تر شدن مقاله به ما کمک کند حتماً کامنت بگذارید.



منبع:https://www.melipayamak.com/blog/posts/how-to-take-a-screenshot-on-windows/

,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها