مزایا و معایب بازاریابی پیامکی و تبلیغات پیامکی چیست؟

[ad_1]

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

قصد دارید از پنل‌های پیامکی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید؟ پس حتماً باید قبل از هر چیزی درباره مزایا و معایب بازاریابی پیامکی اطلاعات کافی را به دست آورید تا با یک انتظار واقع‌بینانه پنل‌های پیامکی مختص به کسب‌وکار خود را خریداری کنید. اگرچه پیام‌رسان‌های محبوب زیادی مثل واتس‌اپ روی کار آمده‌اند، اما هنوز هم بازاریابی پیامکی یک استراتژی قدرتمند برای رشد کسب‌وکارها محسوب می‌شود. این روش رایج ارتباطی سال‌هاست که مورد استفاده مشاغل قرار گرفته است و با پیشرفت روش‌های استفاده از آن، اصلاً جای تعجب نیست که چرا تا این حد بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. در حال حاضر قصد داریم در مورد مزایا و معایب بازاریابی پیامکی صحبت کنیم که به شما در تصمیم‌گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن کمک می‌کند.

تعریف بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بهتر است ببینیم که این شیوه بازاریابی چیست و به چه شکلی عمل می‌کند. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک و یا حتی بزرگ، باید زمان و منابع زیادی را برای رشد و رونق تجارت خود صرف کنید. برای مثال در سال‌های اخیر استفاده از فضای پرهیاهوی اینستاگرام به یکی از روش‌های بازاریابی فوق مؤثر برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. بازاریابی پیامکی نیز به عنوان یک شیوه ساده برای دستیابی به مشتریان و دریافت بازدهی بالا، تأثیر بسیار زیادی دارد.

مزیت بازاریابی پیامکی نسبت به سایر شیوه‌های بازاریابی این است که نرخ پاسخ‌گویی به آن بالاست، زیرا آمارها نشان می‌دهند که بیش از ۹۰ درصد پیامک‌های دریافتی توسط افراد ظرف ۲۰ دقیقه اول خوانده می‌شوند. از طرفی ۷۰ درصد از مشاغل معتقد هستند که این شیوه، روشی عالی برای جلب توجه افراد و رونق کسب‌وکارها محسوب می‌شود. در بازاریابی پیامکی مشاغل مختلف از پیام کوتاه (SMS) برای ارسال تبلیغات به مشتریان، ارسال نظرسنجی، پیامک‌های اطلاع‌رسانی، پیامک‌های تبریک، پرداخت اقساط و تنظیم قرارهای ملاقات استفاده می‌کنند.

نحوه استفاده از بازاریابی پیامکی به این شکل است که مشاغل مورد نظر می‌توانند از طریق یکی از ارائه‌دهندگان معتبر این سرویس، پنل‌های پیامکی را بررسی و بعد از انجام تحقیقات لازم آن‌ها را خریداری کنند. سپس به کمک بانک شماره‌های موجود در مجموعه مورد نظر، پیامک خود را به مشتریان فعلی و افرادی که ممکن است در آینده به مشتری تبدیل شوند، ارسال می‌کنند.

بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

پیامک یک راه ارتباطی مؤثر و مستقیم با مشتری محسوب می‌شود. اس‌ام‌اس‌ها نرخ باز شدن بالایی دارند، به همین علت هم بیشتر از سایر روش‌ها در جلب توجه مخاطبین تأثیرگذار هستند. اما به شرطی که استراتژی درست در این زمینه ایجاد شود تا محتوای پیامک و زمان ارسال آن در مخاطبین احساس ناخوشایندی ایجاد نکند. قبل از اینکه در مورد استفاده کردن یا نکردن از این شیوه بازاریابی تصمیم قطعی بگیرید، بهتر است با مزایا و معایب بازاریابی پیامکی آشنا شوید.

مزایای بازاریابی پیامکی

مزایای بازاریابی پیامکی

مزایای بازاریابی پیامکی به قدری زیاد هستند که این شیوه را به یک روش محبوب بازاریابی نسبت به بسیاری از اشکال تبلیغاتی از جمله بازاریابی سنتی تبدیل کرده است. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که بازاریابی پیامکی چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد.

بدون نیاز به اینترنت

شاید اولین مزیتی که بازاریابی پیامکی دارد، عدم نیاز به اینترنت باشد. در چنین شرایطی مشاغل می‌توانند در هر زمانی و برای هر فردی با هر نوع تلفن همراهی، پیامک تبلیغاتی بفرستند. بنابراین نسبت به روش‌های دیجیتال که تنها برای گوشی‌های اندرویدی یا دارندگان گوشی آیفون قابل استفاده هستند، پیامک قابلیت ارسال به تمامی مدل‌های گوشی فارغ از قابلیت اتصال آن‌ها به اینترنت را دارد.

از طرفی گاهی ممکن است به دلایل مختلف اتصال به شبکه اینترنت از بین برود و یا سرعت داده‌های تلفن همراه تا حد زیادی افت پیدا کند، این باعث می‌شود که کاربران برای دسترسی به بازاریابی‌های دیجیتال انجام شده محدود شوند. اما پیامک در این زمان به عنوان یک راه‌ حل ساده بدون توجه به قطعی اینترنت می‌تواند تأثیرگذاری خاص خود را داشته باشد.

دسترسی سریع به مخاطبین

در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، از دیگر فواید این شیوه می‌توانیم به قابلیت دسترسی سریع آن به مخاطبین اشاره کنیم. بسیاری از شیوه‌های تبلیغاتی مثل بیلبوردها یا نمایشگاه‌های تبلیغاتی به صورتی برنامه‌ریزی می‌شوند که بازدهی آنها در طولانی‌مدت سنجیده شود. اما از آن‌جایی که پیامک در کسری از ثانیه به مخاطبین ارسال می‌شود، نتایج ملموس‌تر و سریع‌تری را به دنبال دارد.

البته سرعت بازاریابی پیامکی از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال بر خلاف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی هیچ نیازی به ایجاد محتوای تصویری مطابق با محتوای متنی تبلیغات خود ندارید. به همین دلیل مخاطب خیلی سریع به بررسی پیامک خواهد پرداخت. از سوی دیگر پیامک‌ها محدودیت کاراکتری پایینی دارند. به همین دلیل نیازی نیست که برای نوشتن آن‌ها زمان و سرمایه زیادی اختصاص دهید. این نیز در جایگاه خود به ارسال سریع و آسان پیامک‌های بازاریابی کمک زیادی می‌کند.

نرخ باز شدن بالای پیامک

نرخ باز شدن بالا

وقتی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی می‌کنیم، یکی از نکاتی که جلب توجه زیادی می‌کند، نرخ باز شدن بالای پیامک است که حتی اگر برای صاحب کسب‌وکار سودآوری نداشته باشد، می‌تواند در شناخته شدن نام برند او تأثیر فوق‌العاده زیادی داشته باشد. پس اگر می‌خواهید مخاطبین هدف شما، با پیام تبلیغاتی برندتان درگیر شوند، می‌توانید از پیامک برای وادار کردن آن‌ها به انجام این کار استفاده کنید.

در ۹۸ درصد از مواقع پیامک‌های بازاریابی باز و خوانده می‌شوند. حالا جالب است که مقایسه‌ای از پیامک‌های متنی با ایمیل‌های بازاریابی داشته باشیم به گونه‌ای که نرخ باز شدن ایمیل‌های بازاریابی تنها ۲۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که حداقل در کشور ما تعداد بسیار محدودی از افراد به ایمیل دسترسی دارند و یا به صورت مداوم از آن استفاده می‌کنند.

نرخ تعامل و جواب‌دهی بالا

نمی‌توان گفت که نرخ باز شدن پیامک‌ها بالاست، اما نرخ پاسخ‌گویی آن کم است. به نسبت هر چه یک پیام تبلیغاتی بیشتر دیده شود، به همان اندازه هم در جلب توجه و جذب مخاطب هم مؤثر عمل خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده میانگین نرخ پاسخ به پیامک‌های بازاریابی مشاغل مختلف حدود ۴۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به نصف گزارش شده است. این آمار می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد و در صورت استفاده درست بازدهی و سوددهی زیادی را به دنبال داشته باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید که بازخورد سریعی از مشتریان خود دریافت کنید، بازاریابی پیامکی می‌تواند برای شما بهترین پیشنهاد باشد. مردم پیام شما را دریافت می‌کنند و خیلی سریع بعد از مطالعه آن در صورتی که تعامل لازم را برقرار کرده باشید و بتوانید اعتبار لازم را در بین آن‌ها کسب کنید، به متن پیام عکس‌العمل نشان خواهند داد.

مقرون‌به‌صرفه

از دیگر مزایای بازاریابی پیامکی می‌توانیم به مقرون‌به‌صرفه بودن آن اشاره کنیم. این شیوه در مقایسه با بسیاری از روش‌های تبلیغاتی دیگر هزینه زیادی ندارد. خصوصاً اینکه هزینه آن به ازای هر پیامک دریافتی محاسبه می‌شود. به عبارتی اگر به هر دلیلی مانند خاموش بودن خط مورد نظر، پیامک ارسالی شما به دست مخاطب هدف نرسد، هزینه آن برای شما محاسبه نخواهد شد.

به همین دلیل پیامک‌ها یک فناوری ساده و ارزان اما کارآمد هستند که می‌توانند به شما کمک کنند که در هزینه‌های بازاریابی خود صرفه‌جویی کنید. برای کسب‌وکارهایی که واقعاً برای بازاریابی پیامکی خود یک برنامه منظم و حرفه‌ای می‌چینند، این شیوه می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری ارزشمند مورد استفاده قرار بگیرد.

روش شخصی‌سازی شده

پیامک‌ها بر خلاف بسیاری از شیوه‌های بازاریابی کاملاً شخصی هستند و تنها به دست مخاطب هدف خواهند رسید. این مزیت کاربردی را نیز می‌توان در لیست مزایا و معایب بازاریابی پیامکی قرار داد.

معایب بازاریابی پیامکی

معایب بازاریابی پیامکی

در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، نوبت به بررسی معایب این شیوه می‌رسد. هر روش تبلیغاتی را که در نظر بگیرید، می‌تواند در کنار فوایدی که دارد، چالش‌هایی را نیز به همراه داشته باشد که اگر خوب مدیریت نشوند. آنها می‌توانند منابع اختصاصی و سرمایه‌گذاری‌های ما را هدر بدهند. در ادامه به معرفی این معایب می‌پردازیم.

فضای تبلیغاتی محدود

یکی از بزرگ‌ترین معایب بازاریابی پیامکی این است که نمی‌توان در آن از محتواهای صوتی و تصویری برای جلب توجه مخاطب استفاده کرد. بنابراین بدون اینکه بتوانید این شیوه را دور بزنید، باید مانند سایرین تنها در قالب یک فرم کوتاه پیامکی نظر مخاطب را جذب و ترغیب به مشارکت کنید. البته این حالت در آن واحد می‌تواند نقطه قوتی نیز محسوب شود، زیرا نیازی به وارد شدن شما به جزئیات و صرف وقت و زمان زیادی ندارد.

اما راه‌ حل رفع این چالش این است که از آن درست و به موقع استفاده کنید و محتوای خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که روی مخاطب تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. به همین دلیل این شیوه را هم می‌توان به عنوان مکمل سایر روش‌های بازاریابی در نظر گرفت.

تعداد محدود کاراکترها

شما برای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی خود تنها به چند کاراکتر محدود هستید. بنابراین باید بدانید که در چنین فضایی کدام جملات بیشتر روی مخاطبین اثر خواهند داشت. اگر تصور می‌کنید که خیلی در این زمینه خلاق نیستید، شاید بد نباشد از یک کپی‌رایتر حرفه‌ای کمک بگیرید تا بتواند نرخ تعامل شما را بالا ببرد.

عدم استفاده دوباره از محتوا

شما با انجام برخی روش‌های بازاریابی می‌توانید بارها از آن استفاده کنید. برای مثال تبلیغات چاپی یا تلویزیونی معمولاً بارها قابلیت استفاده دوباره دارند. این در حالی است که محتوای بازاریابی پیامکی تنها یک بار برای استفاده جذاب خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که هزینه چنین تبلیغاتی در مقایسه با بازاریابی پیامکی حتی در سطح گسترده و میلیونی هم قابل مقایسه نیست.

چالش های بازاریابی پیامکی

دشواری در جلب مشارکت

در بالا گفتیم که پتانسیل تعامل افراد با پیامکی که ارسال می‌کنید، می‌تواند زیاد باشد. اما در همان‌جا هم شرطی برای این حالت تعیین کردیم و آن هم زمانی بود که به خوبی بدانید چه چیزی روی مخاطب شما تأثیر دارد. شما باید کلمات متن پیامک خود را طوری انتخاب کنید که مخاطب تشویق به انجام عکس‌العمل شود. شما باید ارزش واقعی پیام خود را درک کنید و خود را در نگاه مشتریان معتبر جلوه دهید.

اگر مخاطب احساس کند که در اولویت اول شما قرار دارد، حتماً نسبت به انجام مشارکت ترغیب خواهد شد. البته بد نیست روی این نکته هم تأکید کنیم که می‌توانید از کلمات جادویی روی مخاطب مثل «رایگان»، «تخفیف»، «پولساز»، «تضمینی» و دیگر موارد مشابه استفاده کنید تا بتوانید در جلب رضایت مخاطب موفق عمل کنید. پس از قدرت برخی کلمات غافل نشوید.

جمع‌بندی

  • بازاریابی پیامکی راهی عالی برای تبلیغ کالاها و خدمات شرکت‌های گوناگون است.
  • در اینجا به معرفی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی پرداختیم که می‌توانید به کمک آن‌ها بهترین انتخاب را برای خرید پنل‌های پیامکی و استفاده از پیامک انبوه داشته باشید.
  • فراموش نکنید که درک کامل این شیوه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شما با چشم باز مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی کنید.
  • از مزایای بازاریابی پیامکی می‌توانیم به نرخ دسترسی سریع، نرخ تعامل بالا، مقرون‌به‌صرفه بودن و عدم نیاز به اینترنت را نام ببریم.
  • از معایب بازاریابی پیامکی می‌توانیم به عدم استفاده مکرر از یک محتوا، دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود اشاره کنیم.
  • قبل از اینکه به فکر استفاده از این شیوه باشید بهتر است به خوبی مفاهیم ارائه شده در مقاله را بررسی کنید و سپس کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید بهترین سوددهی را برای کسب‌وکار شما دارد.

پرسش‌های پرتکرار

  1. بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی به همان ارسال پیام کوتاه گفته می‌شود که در سطح انبوه و به صورت هدفمند می‌تواند به رونق یک تجارت خاص کمک کند.

  1. بازاریابی پیامکی چگونه کار می‌کند؟

برای استفاده از این شیوه می‌توانید به یک ارائه‌دهنده خدمات پیامکی انبوه معتبر مانند ایده پردازان مراجعه کنید و بعد از مشاوره رایگان درباره پنل‌های مختلف، بسته مورد نیاز خود را خریداری و از آن به سادگی استفاده کنید.

  1. مزایا و معایب بازاریابی پیامکی شامل چه مواردی می‌شوند؟

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بسیار زیاد هستند. از فواید این شیوه می‌توانیم به دسترسی سریع، مقرون‌به‌صرفه بودن و نرخ پاسخگویی بالای آن اشاره کنیم. این در حالی است که مواردی مانند دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود از معایب این شیوه محسوب می‌شوند.

  1. به چه اشکالی می‌توان از بازاریابی پیامکی برای توسعه تجارت خود استفاده کرد؟

از پیامک‌های انبوه می‌توان برای اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به تولید محصولات جدید، ترغیب مردم به خرید یک محصول یا خدمات خاص، ایجاد فرم‌های نظرسنجی، یادآوری پرداخت اقساط، یادآوری شرکت در یک رویداد خاص یا اطلاع‌رسانی در زمینه قرارهای ملاقات مانند ویزیت پزشک استفاده کرد.

امتیاز به این مطلب

[کل: ۰ میانگین: ۰]

[ad_2]

منبع:https://sms.ir/advantages-disadvantages-sms-marketing/

,

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها