بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ چیست؟




بازاریابی درونگرا و نقش آن در جذب مشتریان

اصطلاح بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing نخستین بار در سال ۲۰۰۵ توسط برایان هالیگان (بنیان‌گذار و مدیرعامل سایت HubSpot) به کار برده شد. بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی از مهم‌ترین مباحث مارکتینگ مطرح شده در سال‌های اخیر به شمار می‌آید. بازاریابی درونگرا، ارتباطی که مشتریان به دنبال آن هستند را شکل می‌دهد و مشکلات واقعی مشتریان را حل می‌کند. ما در این مقاله، به شرح کاملی از بازاریابی درونگرا و نقش آن در جذب مشتریان پرداخته‌ایم. چنانچه می‌خواهید در جذب مشتریان کسب‌وکار خود عملکردی متفاوت داشته باشید، نکات ذکر شده در این متن به شما عزیزان کمک خواهد کرد.

بازاریابی درونگرا چیست؟ نوعی استراتژی جدید در مارکتینگ برای جذب مشتریان

در بازاریابی درونگرا، ارتباط بین مخاطب و کسب‌وکار از سمت مخاطب آغاز می‌شود. در واقع در فرآیند Inbound Marketing مشتری است که به سمت برند می‌رود و با آن آشنا می‌شود. به عبارتی بازاریابی ربایشی یک استراتژی کامل برای جذب lead و تبدیل به مشتری است. به‌طورکلی اگر مجموعه‌ فعالیت‌های شما به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته باشید، بازاریابی شما از جنس درونگرا یا جاذبه‌ای خواهد بود.

به‌عنوان مثال وقتی شما از سامانه پیامک تبلیغاتی یا ایمیل مارکتینگ استفاده کرده و ارتباطی بین برند خود و مشتری ایجاد کنید، در واقع روش‌هایی از بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing را به کار برده‌اید. اما زمانی که مخاطب شما، به دنبال یکی از سوال‌ها و نیازهای خود، در یکی از شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کند و به شما می‌رسد؛ این نوعی بازاریابی جاذبه‌ای یا ربایشی محسوب خواهد شد.

بازاریابی درونگرا؛ نوعی استراتژی جدید در مارکتینگ برای جذب مشتریان

آشنایی با مراحل سفر مشتری در Inbound Marketing

بازاریابی درونگرا به‌طورکامل مشتری محور است. در این روش همه اطلاعاتی که مصرف‌کنندگان برای یک تصمیم‌گیری درست نیاز دارند از سوی شما در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. این فرآیند در 4 مرحله از سوی مشتری طی می‌شود که شامل موارد زیر است:

مرحله جذب (Attract)؛ اولین قدم برای معرفی محصول و کسب‌وکار

اولین مرحله در بازاریابی درونگرا مرحله جذب است. در این مرحله شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  • چگونه می‌توانیم به افراد برای پیدا کردن راحت‌تر وب‌سایت خود در اینترنت کمک کنیم؟
  • آیا به اندازه کافی از کلمات کلیدی در مطالب تولیدی استفاده کرده‌ایم؟
  • از برچسب‌های مرتبط (تگ) استفاده کرده‌ایم؟
  • آیا مطالب منتشر شده از برند من برای تبلیغات به‌اندازه کافی برای مخاطب جذاب است؟

با انتشار محتوای درست و مورد‌نیاز کاربر در زمان و مکان مناسب، می‌توانید او را با کسب‌وکار خود آشنا کنید. به‌عنوان مثال شما با انتشار یک متن تبلیغاتی برای جذب مشتری لباس به همراه تصویری مناسب در صفحه سوشال برندتان و استفاده از هشتگ‌های درست و ترند، می‌توانید مرحله جذب مخاطب را به‌خوبی انجام دهید.

مرحله جذب (Attract)؛ اولین قدم برای معرفی محصول و کسب‌وکار

تبدیل (Convert)؛ افزایش ارتباط با مشتری پس از جذب او

بعد از اینکه که شما بازدیدکنندگان سایت یا کسب‌وکار خود را جذب کردید، قدم بعدی تبدیل آن‌ها به دنبال‌کننده (lead) است. به‌طورمثال می‌توانید با ارسال پیامک به افرادی که قبلا به برند یا محصول/خدمت شما علاقه نشان داده‌اند این ارتباط را قوی‌تر کنید و آن‌ها را از تخفیف‌ها یا آموزش رایگان و هر خدمات دیگری آگاه سازید.

 هر چه بیشتر با بازدیدکننده‌ وب‌سایت و صفحه سوشال خود ارتباط بگیرید، از دغدغه‌ها و نیازهای او بیشتر با خبر می‌شوید. در نتیجه می‌توانید محصولات و خدمات بهتر و پرکاربردتری تولید کرده و در اختیار او بگذارید.

مرحله تبدیل در اینباند مارکتینگ؛ افزایش ارتباط با مشتری پس از جذب

نهایی کردن (Close)؛ گام سوم مشتری در فرآیند بازاریابی درونگرا

در مرحله سوم Inbound Marketing سعی بر این است که با روش‌های مختلف لیدهای خود را برای خرید آماده کنید. راه بهینه برای جذب مشتری این است که از بین سرنخ‌های فروش، افرادی که علاقه‌مند‌تر هستند و برای خرید آماده‌اند را شناسایی کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید آن دسته از افرادی که ایمیل شما را باز و مطالعه می‌کنند، پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط بیشتری بگیرید و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید با ارسال متن تبلیغاتی برای جذب مشتری در قالب یک ایمیل یا اس ام اس تبلیغاتی، آن‌ها را ترغیب کنید که به سایت شما مراجعه کنند تا از تخفیف‌ها و جشنواره‌ها مطلع شوند.

جلب رضایت (Delight)؛ آخرین مرحله از رضایت و خرسندی

آخرین مرحله از inbound marketing که بیشتر صاحبان کسب‌وکار آن را فراموش می‌کنند جلب رضایت و خوشحال کردن مشتری است. خوشحال کردن مشتری پس از خرید، یک نتیجه بزرگ دارد که آن هم تبدیل شدن مشتری به یک دوست و طرفدار است. در این مرحله وفاداری مشتری افزایش می‌یابد و احتمالا دوباره از شما خرید می‌کند. هم‌چنین شما را به دیگران نیز معرفی می‌کند.

به‌عنوان مثال یکی از راه‌های ارتباط با مشتری استفاده از پنل پیامک است. راه حل استفاده از این روش به‌این‌صورت است که در هنگام خرید، شماره تماس او در سایت شما ثبت می‌شود. بدین ترتیب اگر خط کاری شما ایرانسل یا همراه اول باشد، برای پیدا کردن شماره مشتریان قبلی، نیازی به گرفتن پرینت خط ایرانسل و همراه اول نخواهید داشت. با بانک اطلاعاتی که پنل پیامکی در اختیار شما قرار می‌دهد بعد از خرید می‌توانید به مشتری پیامک ارسال کنید. حتی از طریق پنل‌های اس ام اس می‌توانید پیامک زمان‌دار تنظیم کنید که بعد از گذشت 1 ماه از خرید  پیشنهاد تخفیف را به‌منظور جلب توجه، برای مشتری ارسال کنید.

جلب رضایت مشتری؛ مرحله‌ای پراهمیت در بازاریابی درونگرا

مزایای اینباند مارکتینگ؛ روشی موثر بر افزایش تمرکز بر جذب مشتری و وفاداری آن

بازاریابی اینباند یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد محتوای ارزشمند است که با نیاز مخاطبان هدف شما هماهنگ بوده و الهام‌بخش روابط بلندمدت با مشتری خواهد بود. از مزایای روش بازاریابی جاذبه‌ای، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • مقرون‌به‌صرفه
  • ارتباط ماندگارتر نسبت به بازاریابی برونگرا
  • دسترسی به مخاطبان و بازارهای جدید
  • نتیجه سریع‌تر از بازاریابی برونگرا
  • ایجاد اعتبار و آگاهی از برند

اگر به مخاطب درست در مکان درست دسترسی داشته باشید، ترافیک باکیفیت و هدفمندی را می‌توانید به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید. هم‌چنین با تمرکز روی استراتژی بازاریابی درونگرا می‌توانید به این نوع مخاطبان دسترسی پیدا کرده و برای دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال خود، مشتریان هدف را جذب کنید.

اینباند مارکتینگ؛ روشی موثر برای جذب مشتریان جدید و وفاداری مشتریان فعلی

در این مقاله ما در مورد بازاریابی درونگرا و نقش آن در جذب مشتریان صحبت کردیم. معمولا اینباند مارکتینگ برای بسیاری از کسب‌وکارها نتایج فوق‌العاده درخشانی به همراه دارد و شما می‌توانید به کمک اصول Inbound Marketing، به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کنید. نکته مهم در استفاده از اصول و تکنیک‌های بازاریابی جاذبه‌ای این است که بتوانید به‌درستی از اصول این نوع بازاریابی کمک بگیرید.

نظر شما در مورد بازاریابی درونگرا چیست؟ آیا تا به حال از این نوع بازاریابی برای کسب‌وکار خود بهره گرفته‌اید؟ تجربیات و نتایج خود را از استفاده از اینباند مارکتینگ برای ما بنویسید.



منبع:https://farazsms.com/what-is-inbound-marketing/

,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی هستید، نمایندگی استار اس ام اس می‌تواند پیشنهاد جذابی برای شما باشد.

آخرین دیدگاه‌ها