نکاتی که باید برای انتخاب اسم برند بدانید!

[ad_1]

اسم‌ها تا چه حد در زندگی آدم‌ها تاثیر دارند؟ به نظر شما می‌توانند روی شکل‌گیری شخصیت ما تاثیر داشته باشند؟ یا به طرز نگاه و برخورد اولیه بقیه هنگام ملاقات با ما جهت بدهند؟
مسلماً وقتی‌که در جمعی حاضر می‌شویم، اسم ما و ظاهرمان اولین چیزیست که روی بقیه تاثیر می‌گذارد و به احساسات و طرز فکرشان نسبت به ما جهت می‌دهد. حالا اگر همین نظریه اسم افراد را به اسامی برندها هم تعمیم بدهیم متوجه می‌شویم که اسم برند هم دقیقاً مشابه نام افراد است. یعنی اولین حسی است که بقیه در مورد محصول یا خدمت ما می‌گیرند که البته می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

اسم برند هم مثل اسم ما آدم‌ها برای یک عمر انتخاب می‌شود و عوض‌کردنش بعد از یک مدت، اصلاً کار راحتی نیست. پس باید حسابی در هنگام انتخاب نام برندمان تحقیق کنیم و اسمی را پیدا کنیم که برازنده باشد و محصول یا خدمت‌مان را آنطور که باید تعریف کند.

اهمیت انتخاب اسم مناسب برای شرکت

انتخاب اسم برای شرکت کاملاً سلیقه­‌ای است و تا دلتان بخواهد نظرات هم در این زمینه متفاوت است، بعضی‌ها معتقدند که بهتر است اسامی انتزاعی باشند، بقیه می­‌گویند که اسامی دقیقاً باید به مشتری بگوید که کسب‌و‌کار شما دقیقاً چیست. حتی بعضی‌ها اعتقاد دارند که اسامی جدید و نو بیشتر در ذهن آدم­‌ها می­‌ماند یا برعکس سریع­تر فراموش می‌شوند. اما در واقعیت همه اسم­‌ها می‌­توانند کارآمد باشد درصورتی­که با یک استراتژی مناسب بازاریابی انتخاب شوند.

انتخاب اسم مناسب برای شرکت جزء اولین قدم‌ها در ثبت شرکت است و هم­چنین یکی از مهم­ترین مراحل تأسیس ثبت شرکت هم حساب می‌شود. شاید این مرحله به نظر ساده بیاید، اما توصیه می­‌کنم انرژی و زمان زیادی صرف انتخاب و رسیدن به یک نامِ مطلوب برای شرکت­‌تان کنید. چون خیلی از شرکت­‌ها با عجله این کار را می­‌کنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می‌گیرند. فراموش نکنید که انتخاب نام مناسب برای یک کسب­‌و­کار از ابتدایی‌ترین کارها برای خلق یک برند موفق است و اگر بگویم که نامِ شرکت است که به کارِ شما هویت می‌دهد، دروغ نگفته‌ام.

 آشنایی با نکات کلیدی در انتخاب اسم شرکت

یک سری نکات و توصیه‌هایی وجود دارند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک نام مناسب برای شرکت یا استارت‌آپ خودتان انتخاب کنید تا هم به یاد مشتری‌ها بماند و هم آیینه‌ای از هویت و فعالیت سازمان‌تان باشد. در ادامه این نکات را باهم بررسی می‌کنیم.

تلفظش سخت نباشد!

وقتی می­‌گوییم تلفظ سختی نداشته باشد به این دلیل است که در ذهن مخاطب بهتر بماند و از طرفی شکل نوشتاری ثابتی هم داشته باشد. این نکته برای کسب­‌وکاری که تازه اول راه است خیلی مهم است. حتی برای شروع، استفاده از اسامی مخفف هم توصیه نمی‌شود. البته اگر شما مصمم هستید که از اسامی مخفف استفاده کنید، بهتر است بدانید که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معروفی که ما امروز با اسامی مخفف می‌شناسیم بعد از مدتی به این شکل مخفف در آمده‌اند؛ یعنی بعد از مدت زمان نامعینی که مفهوم و معنای پشت این حروف بین مخاطبین جا افتاد؛ عموم مردم خودشان کاملاً به‌صورت خودجوش اسامی این برندها را مخفف کردند.

خلاقانه و متمایز باشد!

در دنیای مارکتینگ و بازاریابی گاهی فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید و آن‌ها را به مشتری کسب‌وکارتان تبدیل کنید. در اینجاست که نام برند شما می‌تواند مثل یک آهن‌ربا چشم و نگاه مردم را به سمت خودش بکشد. البته در صورتی که خلاقانه و جذاب باشد!

یکی از مثال‌های خوب در این زمینه برند kleenex است. همانطوری که می‌بینید این برند غلط املایی دارد! در واقع وجود یک ناهماهنگی با چیزی که چشم مخاطب به آن عادت دارد، مثل یک قلاب عمل می‌کند و توجه مخاطب را به سمت خودش می‌کشد. البته شاید بگویید که غلط املایی در نام‌گذاری یک اشتباه نوشتاری است و نباید به عنوان یک تکنیک نام‌گذاری در نظر گرفته شود! جالب است بدانید که این موضوع در کشورهای غربی جا افتاده و به‌عنوان یک روش نام‌گذاری برند کاربرد دارد.

آهنگین باشد!

تجربه نشان داده که برند‌هایی که نام‌شان متجانس است؛ به‌خاطر آهنگین بودنشان بیشتر در ذهن مخاطب می‌مانند. مثل: اشی‌مشی، کیت‌کت، بلک‌بری، جلی‌بلی و …

کوتاه باشد!

گروه معماری آراد یا گروه معماری اندیشه­‌سازان آیندۀ آراد؟! قاعده مختصر و مفید بودن به شما کمک می­‌کند تا در ذهن مخاطب بهتر بمانید.

لزوماً اسم شهر یا منطقه‌تان نباشد!

بهتر است فرامنطقه‌ای فکر کنید! خدا را چه دیدید، شاید در آینده کارتان توسعه پیدا کرد و خواستید محصول‌تان را به خارج از کشور صادر کنید. پس بهتر است از کلماتی که بعضی حروف آن در زبان سایر کشور‌ها نیست، استفاده نکنید. نکته مهم اینکه مراقب باشید نام انتخابی شما در سایر زبان‌ها معنای نامناسبی نداشته باشد.

اسم خودتان یا فرزندتان نباشد!

اگر روزی خواستید شرکت خودتان را به فروش برسانید، ممکن است این نام برای خریدار جذاب نباشد. به‌غیراز این موضوع برندی مثل حاج نعمت‌الله ولی‌نعمت‌زاده در خارج از کشور چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اصلاً خارجی‌ها می‌توانند به‌راحتی این اسم را تلفظ کنند؟ البته درمواردی که صاحب شرکت یک سلبریتی باشد قضیه فرق می­کند چون نامِ او برای مخاطب آشناست و دیگر هزینۀ چندانی برای برندسازی پرداخت نمی­‌کند. مثلاً عطر نوید محمدزاده.

کپی نباشد!

اصلاً سعی نکنید با تغییرات جزئی روی اسامی برند‌های معروف به یک ایده برای اسم شرکت­‌تان برسید. مثلاً در مورد دیجی‌کالا این اتفاق به‌شدت افتاد. از زمانی‌که این برند معروف شد و اسم در کرد، شرکت‌های زیادی بخشی از اسم برندشان را دیجی گذاشتند!

استفاده از کلمات ترندجز کلمات محبوب یا ترند نباشد!

چرا؟! چون هر چیز ترندی ممکن است بعد از مدتی محبوبیت خودش را از دست بدهد و از ذهن مردم پاک شود. آن وقت هزینه زیادی باید برای برندسازی مجدد پرداخت کنید.

URL‌ اش موجود باشد!

برای اینکه بیشتر بفروشید و سهم بازار بیشتری را فتح کنید، توصیه می‌شود که کسب‌وکارتان را از همان ابتدا دیجیتال کنید و سایت داشته باشید. بهتر است در همان لحظه‌ای که نام برندتان را انتخاب می‌کنید، این نکته هم یادتان باشد که موجودیت URL با پسوند com یا ir آن را هم چک کنید تا بعداً به دردسر نیفتید.

خب مهم­ترین نکات را که باهم بررسی کردیم، حالا وقتش رسیده که ببینیم نام انتخابی شما مطابق با قوانین کشورمان هست یا نه؟

 آشنایی با بایدها و نبایدهای قانونی 

قوانینی را که لازم است برای انتخاب اسم شرکت بدانید، در ادامه برایتان آوردم:

  • اسم شرکت­‌تان نباید قبلاً ثبت شده باشد. پس باید تمام خلاقیت خودتان را به‌کار بگیرید.
  • اسم انتخابی شما باید بامعنی و مفهوم و هم­چنین مطابق با فرهنگ جمهوری اسلامی باشد. بهتر است بدانید نام‌هایی که باعث برهم‌زدن نظم عمومی هستند و یا مستهجن و خلاف اخلاق باشند‌، تایید نمی‌­شوند.
  • اسم برند شما باید فارسی باشد. مثلاً به‌جای استفاده از کلمه­‌ای مثل سیستم از سامانه استفاده کنید. هم­چنین این اسامی باید در لغت­‌نامه دهخدا یا فرهنگ معین موجود باشند.
  • اسم شرکت باید حداقل سه سیلابی (سه کلمه مستقل) باشد.
  • در میان سه سیلاب حداقل باید یک اسم خاص باشد (اسم خاص اسمی است که برای یک شی یا موجود زنده به‌کار می‌رود، مانند اسامی انسان‌ها، حیوانات، اماکن و اسامی مربوط به اشیا مانند کتاب یا قلم). از اعداد هم می‌توانید استفاده کنید، اما باید با حروف نوشته شوند مثل صد. (هرچه تعداد اسم‌های خاص در نام شرکت بیشتر باشد احتمال ثبت آن بیشتر است؛ در ضمن بیشتر در ذهن کاربر باقی می­‌مانند.)
  • هنگام انتخاب اسم شرکت از اسامی دانشمندان و شعرا و ائمه استفاده نکنید.
  • به دلیل سوء استفاده­‌های احتمالی، هیچکدام از نام­‌های زیر در اسم شرکت­‌تان نباشد:

ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل،‌ متریک، مترلژی، وب.

  • اگر می‌خواهید از گویش‌ها و لهجۀ بومی در نام­‌ شرکت استفاده کنید باید از کتب فرهنگ بومی تاییدیه بگیرید.
  • پیشنهاد اسامی و عناوینی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارد، از طرف متقاضیان پذیرفته نمی‌­شود.
  • مؤسسات غیرتجاری و شرکت­‌های تعاونی از پرداخت هزینۀ تعیین نام معاف هستند.
  • نام­‌های تائید‌شده حتی با تنظیم سند رسمی قابل انتقال به دیگری نیستند.
  • اگر قصدِ ثبتِ شرکت‌­های تعاونی را دارید، اول باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون، طی نام‌ه­ای جداگانه درخواست شود.
  • درصورت رد شدنِ اسامی پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نیست. اما اگر بیش از 3 ماه از تاریخ تأیید نام گذشت و به دلایل مختلف شرکتی ثبت نشد، حتی برای تغییرنام هم، متقاضی می­بایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام کند.

نکته 1: کلماتی مانند بهتر،‌ برتر،‌ نیک،‌ خوب و… و همچنین نام شهرها، اعداد و رنگ‌ها و کلماتی که موضوع فعالیت را شرح می‌دهند مثل بازرگانی، تجاری، خدماتی، ساختمانی، تولیدی و… را می­‌توانید در اسم شرکت به‌کار ببرید؛ اما باید بدانید که این کلمات جز سیلاب‌ها شمرده نمی‌شوند و در انتخاب نام شرکت باید از سه سیلاب دیگر هم استفاده کنید.

نکته 2: کلماتی مانند بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ، هولدینگ و… نیاز به اخذ مجوز دارند.

ایده برای نام شرکت بررسی چند ایده برای انتخاب نام برند

برای اینکه راحت‌تر بتوانید اسم مناسب شرکت‌تان را انتخاب کنید، در ادامه چندتا راه پیش پایتان می‌گذارم تا بتوانید ایده بگیرید و سریع‌تر این پروسه را طی کنید.

استفاده از استعاره مربوط به فعالیت شرکت: استعاره یعنی چه؟ یعنی بکار بردن عبارت یا تصویری که شما را به مفهومی غیر از مفهوم ظاهری‌اش برساند. این کار بسیار خلاقانه است و هوش زیادی می­‌طلبد؛ مثلاً آژانس مسافرتی سنباد (منظور شخصی است که در سفر است).

استفاده از حس و حال مربوط به محصول: اگر بخواهم واضح‌­تر توضیح بدهم، برندهایی هستند که وقتی اسمشان به گوش شما می­‌رسد، یک حس خوب یا حتی یک خاطره خوب در ذهنتان شکل می­‌گیرد، مثلاً محصولات دلپذیر که طعم لذیذ غذا و لذت غذاخوردن را به ما یادآوری می­‌کند یا حتی برند سافتلن که اسم آن نرمی، لطافت و تمیزی را با خودش می‌­آورد.

استفاده از نامِ شخصیت‌های خاص: اگر با کارهای هنری و خلاقانه سر­و­کار دارید، دست شما باز­تر است و بهتر می­توانید از اسامی شخصیت­های معروف فیلم­ها، انیمیشن­ها و حتی حیوانات برای کسب‌وکارتان استفاده کنید. مثلا استارباکس نام شخصیتی داستانی در رمان موبی دیک است که به‌عنوان نام برند معروف بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان انتخاب شد.

توصیف کردن فعالیت با نامِ شرکت: نامی را انتخاب کنید که نوع فعالیت شما را مستقیماً بیان کند. مثلاً شرکت جنرال موتورز.

 استفاده از موقعیت‌های جغرافیایی معروف: مکان‌هایی مثل هیمالیا، زاگرس، مدیترانه، دنا، کاسپین، خلیج فارس و … می‌­تواند بر جذابیت نامِ انتخابی شما بیفزایند. مثلاً آب‌معدنی دماوند یا برند آمازون.

به‌­کارگیری اسامی اصیل ایرانی:اسامی و عناوینی مانند فرنیا به معنای گذشتۀ باشکوه یا فرداد به معنای شکوه و عظمت، می­تواند زیبایی اسم شرکت شما را دوچندان کند.

در آخر نوبت به ثبت برند می‌رسد!

برای ثبت‌ اسم برندتان نیازی به مراجعۀ حضوری نیست و می‌توانید به‌صورت اینترنتی به سایت مرکز مالکیت معنوی بروید و تمام کارهایتان را از ثبت اظهارنامه تا پیگیری و … را از طریق همین سامانه انجام بدهید.

اگر تجربه‌‌ای در این زمینه دارید و به اصطلاح چندتا کفش بیشتر از بقیه در راه ثبت اسم شرکت‌تان پاره کرده‌اید، حتماً کامنت بگذارید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.

[ad_2]

منبع:https://www.melipayamak.com/blog/posts/brand-name/

,

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها