پرسونای مشتری چیست؟ کلید اجرای موفق کمپین‌های تبلیغاتی



بررسی پرسونای مشتری در بلاگ فراز اس‌ام‌اس
راهنمای مطالعه

برنامه‌های بازاریابی موفق هستند که علاقه و ارزش‌های مشتری را در اولویت قرار دهند. آیا می‌دانید این کار چگونه انجام می‌شود؟ هر کسب‌وکاری بیشمار مخاطب دارد که هر یک با احتمال متفاوتی به مشتری دائمی و وفادار تبدیل می‌شوند. مسئله اینجاست که در برنامه‌های بازاریابی نمی‌توان همه مخاطبان یک کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار داد؛ ازاین‌رو پرسونا برای تدوین استراتژی تعریف می‌شود. شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که پرسونا چیست و چه تاثیری بر نرخ تبدیل مخاطب به مشتری وفادار دارد؟ در این مقاله پاسخ این سوال‌ها را به‌طور کامل شرح خواهیم داد. چند دقیقه مطالعه این مطلب کافی است تا به‌طورکامل با پرسونای مشتری آشنا شوید.

پرسونای مشتری چیست؟ یک نمایه از مشتریان احتمالی کسب‌وکار

پرسونای خریدار یا شخصیت کاربران یک کسب‌وکار به معنای نمایه خیالی از مشتری ایده‌آل شما است. این شخصیت کاربر براساس تحقیق‌های بازاریابی برای تعیین گروه‌های مختلفی از مخاطبان یک برند انجام می‌شود. پرسونای مشتری بیان‌گر شخصیت افرادی است که با احتمال بیشتری به یکی از مشتریان برند تبدیل می‌شوند. در اصل مخاطبان یک کسب‌وکار طیف گسترده‌ای از افراد را با سن، جنسیت و علاقه‌مندی‌های مختلف شامل می‌شوند. برای اجرای استراتژی تبلیغات براساس علاقه‌مندی مخاطبان، چند گروه پرسونا انتخاب می‌کنید.

برای محدود کردن لیست طولانی مخاطبان کسب‌وکار به گروهی از مشتریان بالقوه (منظور از مشتریان بالقوه، مخاطبانی است که با احتمال بیشتری ممکن است به کسب‌وکار شما مراجعه کنند) از راهکارهای مختلف مثل نظرسنجی استفاده کنید. در گروه‌بندی افراد به پرسونای متنوع باید ارزش‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان را بشناسید. یک فرم نظرسنجی با سوال‌های هوشمندانه برای شناخت بهتر مخاطب بسازید. این فرم نظرسنجی را با استفاده از راهکار ارزان و در دسترس پنل پیامکی برای تعداد بیشماری از مخاطبان ارسال کنید. نتایج حاصل از این نظرسنجی به تفکیک پرسونا مشتریان کمک خواهد کرد.

پرسونای مخاطب؛ گروهی از مخاطبان کسب‌وکار با ویژگی‌های یکسان

چرا پرسونای مخاطب اهمیت دارد؟

پرسونای مخاطب راهنمای کسب‌وکار برای تدوین استراتژی‌های بازاریابی است. با استفاده از گروه‌بندی مخاطبان یک کسب‌وکار، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به صورت هدفمندتری شکل می‌گیرد تا هزینه‌های تبلیغاتی برای کمپین‌های بدون بازده صرف نشود. این مرحله به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا قبل از سرمایه‌گذاری قابل توجه در توسعه محصول، استراتژی‌های بازاریابی و زیرساخت‌های فروش، بازار هدف خود را به‌طور‌کامل درک کنند.

با تعیین پرسونای مخاطب، راهنمای توسعه محصول بهتری در اختیار خواهید داشت. علاوه‌بر این، پرسونا مشتری باعث به وجود آمدن سرنخ اجرای کارهای تبلیغاتی در روش‌های ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه، ایمیل مارکتینگ و نصب بیلبورد می‌شود. وقتی برای اجرای استراتژی‌ها از پرسونا استفاده کنید، حفظ ارزش‌ها و علاقه‌مندی مخاطبان بهتر انجام می‌شود. ازاین‌رو نرخ تبدیل مخاطب به مشتری و کسب درآمد افزایش می‌یابد.

تعیین پرسونا مشتری؛ اقدامی اساسی برای تعیین استراتژی کسب‌وکار

کاربردهای ساخت پرسونا مخاطب؛ افزایش فروش مهم‌ترین کاربرد پرسونا مخاطب

تعیین پرسونا مخاطب مزایای متعددی برای کسب‌وکار به همراه خواهد داشت. بدیهی است که هر کسب‌وکاری اهدفی دارد؛ تعیین استراتژی‌های بازاریابی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برای دستیابی به این اهداف است.

همه کارهای جزئی در مسیر رسیدن به فروش بیشتر و افزایش آگاهی از برند انجام می‌شود. این کارها باتوجه‌به در نظر گرفتن پرسونای مخاطب راحت‌تر انجام خواهد شد. برای مثال استفاده از افزونه پیامک برای ارسال پیگیری سفارش و رمز یکبار مصرف باتوجه‌به پرسونا انجام می‌شود. انتخاب بهترین افزونه پیامکی برای هر دسته از مخاطبان یکی از مزیت‌های تعیین پرسونا است. در ادامه به توضیح کاربردهای پرسونای مشتری در کسب‌وکارها می‌پردازیم.

توسعه محصول؛ اولین کاربرد پرسونا مشتری

پرسونای خریدار بینش‌های ارزشمندی را در مورد نیازها، ترجیحات و نقاط ضعف مخاطبان هدف ارائه می‌دهند. این درک به کسب‌و‌کارها برای توسعه محصول و خدمات کمک می‌کند. برای مثال پرسونای کارمند، زمان بسیاری برای انتظار در صف تماس با سازمان شما نخواهند داشت. برای جلب رضایت این افراد می‌توان از تلفن ابری استفاده کرد. با استفاده از تلفن ابری و کاهش تاثیرگذار زمان انتظار برای دریافت پاسخ، رضایت مخاطبانتان را به همراه خواهید داشت.

استراتژی بازاریابی؛ یکی از کاربردهای تعیین پرسونا مخاطب

پرسونا مخاطب به تعیین استراتژی‌های بازاریابی کمک می‌کند. هدف اصلی از تدوین کمپین‌های بازاریابی رسیدن به آگاهی از برند بالا، افزایش فروش و کسب محبوبیت میان مخاطبان است. این کار زمانی امکان‌پذیر است که شخصیت، علاقه‌مندی و ترجیحات مخاطب را به‌طورکامل بشناسید.

برای مثال یکی از گروه پرسوناهای مخاطب شرکت بیمه، بازنشسته‌ها هستند. میزان استفاده بازنشسته‌ها از اینترنت و دسترسی به فضای دیجیتال کمتر است؛ بنابراین استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های مجازی بازدهی هم‌اندازه با ارسال پیامک نخواهد داشت. برای افزایش نرخ تبدیل کمپین‌های تبلیغاتی بیمه بازنشسته‌ها از نمایندگی پنل پیامک برای ارسال اس‌ام‌اس استفاده کنید. این راهکار تبلیغاتی ارزان و بدون نیاز به اتصال اینترنتی است.

تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار؛ مهم‌ترین کاربرد در نظر داشتن پرسونای مشتری

بهبود زیرساخت فروش؛ با پرسونا مشتری از تکنیک‌های فروش موثرتر استفاده کنید

پرسونای مخاطب به کسب‌وکار برای انتخاب موثرترین کانال‌ها و تکنیک‌های فروش کمک می‌کند. برای مثال ارسال لینک خرید در زمان عصر که امکان بازدید توسط پرسونای کارمند افزایش می‌یابد، راهکار موثرتری است. همچنین در نظر داشته باشید که روزهای اول ماه به دلیل نزدیک بودن به زمان واریز حقوق، بهترین موقعیت برای ارسال لینک خرید و پیامک‌هایی با تخفیف ویژه است. این ترفند به‌راحتی باعث افزایش چند درصدی فروش خواهد شد.

برای پرسونای مختلف باید زمان‌بندی متفاوتی در ارسال پیام‌های تبلیغاتی داشته باشید. برای مثال اگر پرسونای شما دانشجویان هستند، احتمال بازدید از کمپین تبلیغاتی در ساعت‌های ابتدایی روز کاهش می‌یابد. برای دسترسی به زمان‌های آزاد هر گروه پرسونا، از دستگاه ذخیره شماره مشتری استفاده کنید. این دستگاه امکان دسترسی به لیستی از شماره تلفن مخاطبان در گروه‌های مختلف را فراهم می‌کند.  با دسترسی به لیست مخاطبین و گروه‌بندی این افراد، مکان حدس زدن بهترین زمان تعامل با پرسونا مخاطب وجود دارد.

پشتیبانی مشتری؛ برای اجرای بهتر پشتیبانی به ارزش‌های مخاطبان اهمیت بدهید

پرسونا مشتری برای درک اولویت‌های مخاطب در ارتباط‌گیری موثر، کمک‌کننده است. شناخت اخلاق و روحیات مخاطب به ارائه راهکارهایی برای اجرای بهتر کمپین‌های تبلیغاتی کمک خواهد کرد. برای مثال ارسال متن انتخاباتی زیبا در کمپین‌های تبلیغاتی زمانی تاثیرگذار است که براساس علاقه‌مندی‌های مخاطبان باشد.

ارائه پشتیبانی بهتر و جلب رضایت مشتری؛ مهم‌ترین هدف از تعیین پرسونا

برای ترسیم شفاف‌تر اهداف کسب‌وکار، پرسونای مشتریان را تعیین کنید

یکی از اقدامات مهم مدیران بازاریابی در کسب‌وکارها، تعیین پرسونای مخاطبان است. پرسونا به گروهی از افراد با ویژگی‌های یکسان گفته می‌شود که هدف کسب‌وکار برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هستند. زمانی که برای مشتریان احتمالی برند، پرسونا تعریف می‌کنید، مسیر شفاف‌تری برای اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی خواهید داشت.

تعیین پرسونا به درک بهتر از مخاطبان کسب‌وکار کمک خواهد کرد. درک بهتر مخاطبان برند باعث بهبود فرایندهای بازاریابی برای رسیدن به اهدافی مثل افزایش فروش به شمار می‌روند. برای تعیین پرسونا مخاطب از روش‌های مختلفی مثل ارسال فرم نظرسنجی از طریق پیامک کمک بگیرید. علاوه‌بر این، حفظ تعامل با مخاطبان برای تعیین پرسونای مشتری و شناخت دقیق‌تر این گروه از افراد موثر خواهد بود.



منبع:https://farazsms.com/customer-personas/

,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی هستید، نمایندگی استار اس ام اس می‌تواند پیشنهاد جذابی برای شما باشد.

آخرین دیدگاه‌ها