مزایا و معایب باشگاه مشتریان چیست؟

[ad_1]

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی و رشد سریعی که این بازار دارد، همواره با عبارات جدیدی روبه‌رو می‌شویم و باید دایره لغات خود را همگام با آن افزایش دهیم. در همین حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی حتماً برای شما هم این سوال پیش آمده که باشگاه مشتریان چیست؟ چه مزایایی دارد و به زبان ساده چگونه به رشد کارمان کمک می‌کند!

نگهداری مشتری یکی از اصول تجارت است. در مانیفست تجارت حفظ مشتریان قبلی و تبدیل آن‌ها به مشتری وفادار، علاوه‌بر سود همراه با نوعی بازاریابی و معرفی به دیگران هم هست. کاری که خیلی از ما هم انجام می‌دهیم و اگر از برند یا فروشگاهی راضی باشیم، آن را به دوستان و خانواده هم معرفی می‌کنیم.

برای همین کم‌کم برای مشتری مداری در دنیای کسب‌وکار حضوری و آنلاین، مفهومی به نام باشگاه مشتریان شکل گرفت و ما به همین بهانه می‌خواهیم درباره مزایا و معایب این روش مشتری‌مداری صحبت کنیم!

 باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان جایی برای مشتری‌های وفادار، دادن پاداش و امتیاز خرید به آنهاست تا برای خرید بیشتر تشویق شوند و امتیاز بگیرند. هدف اصلی باشگاه تبدیل مخاطب فعلی به مشتری‌های وفادار و همیشگی است، برای همین به بهانه‌های مختلف کد تخفیف، بن خرید، تبریک مناسبت‌های تقویم و تبریک تولد برای اعضا ارسال می‌شود.

قانون باشگاه این است که مشتری وفاداری که از کالاها و خدمات یک سازمان یا فروشگاه بیشتر استفاده می‌کند، باید سهم بیشتری هم از امتیازات اقتصادی آنجا داشته باشید. این امیتیازدهی هم باید به نحوی صورت گیرد که دیگر برندهای مشابه، نتوانند به سادگی مشتری وفادار را به سمت کالاهای خودشان جذب کنند.

نرم‌افزارهای مخصوص این روش هم از زمانی شکل گرفت که صاحبان کسب‌وکارها پی بردند که رقابت برای جذب مشتری به متفاوت بودن محصول و نحوه ارائه خدمات وابسته است. به زبان ساده داشتن مخاطب وفادار موقعیتی نادر و کمیاب است که به راحتی برای هر برندی حاصل نمی‌شود.

 

مزایای باشگاه مشتریانمزایای باشگاه مشتریان

مهم‌ترین هدف باشگاه مشتریان، بازگشت خریدار است. معمولاً برندها با انواع آفرها و کدهای تخفیف، ارسال پیام تشکر بعد از خرید، تبریک تولد یا سالگرد ازدواج و هر مناسبت دیگری با مخاطب در تعامل هستند.

در حقیقت وفاداری زمانی شکل می‌گیرد که خریدار حامی کسب‌وکاری باشد، به آنجا اعتماد کند و برای خرید مجدد دوباره برگردد. اما علاوه‌بر این هدف و ترغیب به خرید بیشتر و بیشتر، این باشگاه‌ها چه مزایای دیگری دارند؟

ذخیره بانک اطلاعاتی و خرید بیشتر

با ثبت نام فرد در باشگاه مشتریان، اطلاعات شخصی او یعنی نام و نام‌خانوادگی همراه با ایمیل یا تلفن در پایگاه داده‌ها ثبت می‌شود.

این اطلاعات هم می‌تواند امکان ارتباط با مخاطب برای بازاریابی را آسان کند، هم زاویۀ دید دقیقی از رفتار، نیازها و خریدهای اعضا را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند مدیریت بهتری بر محصولات و عرضۀ آن داشته باشند.

از طرف دیگر، باشگاه مشتریان ارتباط با مخاطب را برای کسب‌وکارها آسان‌تر می‌کند و این ارتباط احساس قابل اعتماد بودن برند را شکل می‌دهد.

مثلاً به برند محبوب جین‌وست دقت کنید! بعد از خرید از شما تشکر می‌کند و اگر عضو باشگاه باشید برایتان کدهای تخفیف، بن خرید کالا و جشنوراه‌های فروش ویژه ارسال می‌شود! هر کدام از این آفرها چقدر شما را برای خرید بیشتر وسوسه می‌کند؟

کاهش مشتری‌های کم سود

نرم‌افزار باشگاه مشتریان این قابلیت را دارد تا شما بتوانید مخاطبان را دسته‌بندی کند. از این طریق، کسانی که از شما کمتر خرید می‌کنند، از مشتریانی که همیشه در حال خرید از برندتان هستند، جدا می‌شوند.

با جدا کردن این دو دسته از خریداران، می‌توانید وقت و انرژی بیشتری را صرف کسانی کنند که سود بالاتری را با خریدهایشان برایتان به همراه می‌آورند.

در ذهن مشتری می‌مانید

همه موارد بالا به شما به عنوان صاحب کسب‌وکار کمک می‌کند تا در ذهن مخاطب بمانید، خریدار به شما اعتماد داشته باشد و با بازاریابی دهان به دهان برندتان را به دیگران معرفی کند.

یادتان باشد کیفیتی که با محصولات و خدمات به بازار عرضه می‌کند، بخشی از اعتبار شماست! مهم‌ترین چیزی که سود بازار را به طرفتان بر می‌گرداند و باعت می‌شود تا همیشه انتخاب خریداران باشید، توجهی است که به آن‌ها نشان می‌دهید.

در ذهن مشتری می‌مانیدمعایب باشگاه مشتریان چیست؟

حالا که این مزایا را گفتیم، شاید بپرسید که این روش مگر ایرادی هم دارد؟ باید بگویم متاسفانه بله، بسیاری از خریداران از خدمات باشگاه مشتریان اصلاً راضی نیستند و از طرف دیگر صاحبان کسب‌وکار هم هنوز به خوبی با سازوکار این سرویس آشنایی ندارند.

یکی از معایب باشگاه مشتریان این است که نمی‌تواند رفتار وفادار خریدار را به درستی تشخیص دهد. ساده‌تر بخواهم بگویم اینکه نرخ خرید مشتری نمی‌تواند نشان دهد که آیا او دائماً خرید می‌کند، به این محصولات نیاز دارد یا به بخاطر مزایای باشگاه مشتریان سراغ برند شما آمده است! اما علاوه‌بر این نقطه ضعف خاص، معایب دیگری هم در این روش به چشم می‌خورد که با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تخفیف همیشه هم نتیجه‌بخش نیست!

کدهای تخفیف و بن خرید اگر اصولی و استاندارد نباشد، کسب‌وکار را دچار آسیب جدی می‌کند. بنابراین اگرچه این روش‌ها باعث جذب مشتری می‌شود اما اگر بی‌رویه و بدون برنامه باشد قطعاً به نتیجه خوبی نمی‌رسد.

پس برای جلوگیری از زیان باید راهکار خود را با هوشمندی دنبال کنید و استراتژی دقیقی داشته باشید.

ریزش مشتری

حالا که همۀ کسب‌کارهای حضوری و آنلاین باشگاه مشتری دارند، باید مراقب ریزش مخاطبانتان باشید. بسیاری از کسب‌وکارها با کپی‌برداری از شیوه‌های تبلیغاتی و جذب مشتری سعی دارند از دیگری جلو بزنند، ولی یادتان باشد این رفتار آزاردهنده همراه با ارائه محصولات بدون کیفیت و نداشتن ایده برای تولیدات جدید قطعاً به رکود و ریزش مشتری در بازار منجر خواهد شد.

حفظ باشگاه مشتریان با بازاریابی پیامکی

حالا که مزایا و معایب باشگاه مشتریان را می‌دانید، بد نیست این بار از بازاریابی پیامکی کمک بگیرید، از خبرنامه پیامکی استفاده کنید، از مشتری بخواهید در صورت تمایل با شما در تعامل باشد و در خبرنامه عضو شود تا پیام‌هایتان را بگیرد و با این ترفند تازه از رقبای بازار جلو بزنید.

شماره مشتریان را هم می‌توانید در قسمت دفترچه‌تلفن پنل ثبت کنید، آن‌ها را دسته‌بندی کنید و هر زمان که لازم بود برایشان پیام بفرستید. از طرف دیگر یادتان باشد که حتماً راه خروج از خبرنامه را هم در اختیار مشتریان قرار دهید تا مثلا با فرستادن عدد 1 یا کلمه OFF از لیست خارج شوند.حفظ باشگاه مشتریان با بازاریابی پیامکی

با این روش هم پیام‌های ارسالی پشت سرهم آزاردهنده نیست و هم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و کدهای تخفیف از روی برنامه انجام می‌شود و دیگر معایبی مثل ریزش مشتری و غیر اصولی بودن تبلیغات کسب‌وکارتان را تهدید نمی‌کند.

دریافت پنل ملی پیامک

باشگاه مشتریان اگر بر اساس اصول بازاریابی و تبلیغات باشد، می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای برندتان باشد و به نتایج خوبی در بازار منجر شود. برای همین ما کتاب بازاریابی پیامکی را تهیه کردیم تا صاحبان کسب‌وکار بیشتر با این روش نوین مشتری‌مداری آشنا شوند.

برای دریافت فوری پنل هم می‌توانید در صفحه اصلی سایت ملی پیامک ثبت‌نام کنید یا با شماره 02163404 تماس بگیرید تا همکاران تیم پشتیبانی برای راه‌اندازی پنل شما را راهنمایی کنند.




مزایا و معایب باشگاه مشتریان چیست؟

[ad_2]

منبع:https://www.melipayamak.com/blog/posts/what-is-customer-club/

,

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها