نیچ مارکتینگ چیست؟ هر آنچه باید بدانید! – پنل اس ام اس – سامانه پیامکی

[ad_1]

آشنایی با مفهوم نیچ مارکتینگ در فراز اس ام اس
راهنمای مطالعه

شاید این جمله به گوش شما هم خورده باشد: «محصول ما مشتری‌های خاص خود را دارد»! در‌واقع برخی کسب‌وکارها برای بالا بردن میزان فروش تصمیم می‌گیرند تمرکزشان را روی یک بخش از بازار بگذارند و به نیازهای گروه خاصی از مشتریان پاسخ دهند. با این کار شما در یک بازار بزرگ می‌توانید منحصربه‌فرد باشید و مخاطبان شما را با یک محصول یا خدمت خاص بشناسند. به این مدل از تمرکز خاص کسب‌وکارها بر بخش کوچکی از بازار نیچ مارکتینگ می‌گویند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که نیچ مارکتینگ چیست؟ چگونه باعث رشد کسب‌وکارتان می‌شود و چگونه آن را اجرا کنید؟ اگر شما هم برای پیدا کردن مخاطب‌های مناسب خودتان به‌دنبال یک روش کاربردی و مفید هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

بررسی مفهوم نیچ مارکتینگ؛ هدف قرار دادن بازار در مقیاس کوچک اما تخصصی

فرض کنید که شما صاحب یک رستوران ایتالیایی هستید. معمولا هم صنف‌های شما منوی غذای مشابهی برای پذیرایی از مشتریان دارند. زمانی‌که تصمیم می‌گیرید برای مشتریانتان فقط غذاهای گیاهی سرو کنید، بخش خاصی از مخاطبان که گیاهخوار هستند را هدف گرفته‌اید. به‌این‌ترتیب از سایر رقبا متمایز می‌شوید و بخش خاصی از بازار به سمت شما خواهند آمد. مثالی که زدیم نمونه‌ای از نیچ مارکتینگ است.

نیچ مارکتینگ، نیش مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای تلاش بر این دارد که به نیازهای قشر خاصی از مشتریان پاسخ دهد و خود را از سایر رقبا متمایز کند. به آن بخش از خدماتتان که با سایر رقبا تفاوت دارد، نیچ مارکت می‌گویند. شما با خلق یک محصول خاص یا عرضه یک خدمت منحصربه‌فرد به مشتریان که رقیب‌های بزرگ‌تر هنوز نیازهای آن‌ها را برطرف نکرده‌اند به سمت نیش مارکتینگ گام برخواهید داشت. با استفاده از ابزاری همچون سامانه پیامکی فراز اس ام اس می‌توانید تیکه جادویی کسب‌وکارتان را به مخاطبان معرفی کنید.

تمرکز بر بخش کوچکی از بازار در نیچ مارکتینگ

چرا برای رشد کسب‌وکارمان از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟

در تعریف بازاریابی به زبان ساده همه به‌دنبال معرفی خود به مشتریان به‌منظور افزایش سهم فروش، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی هستند. یکی از روش‌های هوشمندانه که می‌تواند با صرف هزینه و زمان اندک ما را به نتیجه دلخواه برساند، نیچ مارکتینگ است. در ادامه به بررسی دلایل مهمی که باعث می‌شود بازاریابی گوشه‌ای را به‌عنوان روش تبلیغات کسب‌وکارمان برگزینیم اشاره خواهیم کرد.

  • رقبای کم و رقابت کمتر: با انتخاب یک نیش مارکتینگ، رقابتتان با سایر رقبا کاهش می‌یابد. شما در این حالت به جای رقابت در بازار عمومی و تلاش برای جذب همه مخاطبان، تمرکزتان را روی گروه هدف محدود می‌کنید. به‌این‌ترتیب با عرضه خدمات و محصولات منحصربه‌فرد در رقابت پیروز خواهید شد.
  • انجام تبلیغات به‌صورت هدفمند: با انتخاب یک نیش مشخص، تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی نیز هدفمند خواهند شد. پیام‌ها و تبلیغات در این مدل بازاریابی بر‌اساس نیازها و مشکلات واقعی گروه هدف طراحی و ساخته می‌شوند. این موضوع به اثربخشی بیشتر تبلیغات و کاهش هزینه‌های اضافی نیز کمک می‌کند.
  • افزایش تمایل به خرید: با عرضه محصولات یا خدماتی که به‌طور خاص برای پاسخگویی به نیازها و مشکلات گروه خاصی از مشتریان طراحی شده‌اند، تمایل به خرید در این گروه افزایش می‌یابد.

به‌طور‌کلی کسب‌وکارها با استفاده از نیش مارکتینگ و تمرکز روی یک نیش مشخص، ارتباط بهتر و موثرتری با مشتریان خواهند داشت. به‌این‌ترتیب تمایل مشتریان به خرید بیشتر می‌شود و دیگر نیاز نیست که برای افزایش فروش دائما در حال رقابت با دیگران باشید.

بررسی مزایای نیچ مارکتینگ برای کسب‌وکارها

نتایج مثبت نیچ مارکتینگ برای کسب‌وکار؛ افزایش وفاداری مشتریان

در انواع دیجیتال مارکتینگ یکی از اهداف مهم و اساسی حفظ مشتریان قدیمی است. با پاسخگویی مناسب به نیازهای مخاطبان در نیش مارکتینگ، به میزان محبوبیت یک کسب‌وکار افزوده می‌شود. زیرا مشتریان احساس می‌کنند که شما به‌خوبی متوجه نیازهای آن‌ها شده‌اید و به‌طور ویژه در راستای حل مشکلات و پاسخگویی به نیازهایشان گام بر می‌دارید. در‌نتیجه ارزش ویژه‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌کنید و وفاداری مشتریان به شما بیشتر می‌شود. همچنین وجود شهرت و محبوبیت در جذب مشتریان جدید نیز نقش موثری خواهد داشت.

همچنین از آنجایی‌که محصولات و خدمات شما مخصوص نیش هدف طراحی می‌شوند، این امکان را دارید که به‌طور شخصی‌تر و تخصصی‌تر با مشتریان در تماس باشید و ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید. ارتباط بهتر با مشتریان نیز تاثیر مثبتی در افزایش احساس وفاداری در آن‌ها نسبت به کسب‌وکارتان دارد. همه این موارد منجر‌به بالا رفتن احتمال تکرار خرید و افزایش میزان فروش می‌شوند. در‌نتیجه رویکرد نیچ مارکتینگ به رشد و موفقیت کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

مزایای نیچ مارکتینگ؛ افزایش فروش و وفاداری مشتریان

راهنمای انتخاب نیچ مارکت برای کسب‌وکارها

انتخاب نیچ مارکت مناسب یکی از مراحل مهم برای موفقیت کسب‌وکارتان است. برای انتخاب درست می‌توانید از راهنمایی که برایتان آورده‌ایم استفاده کنید.

1- تحقیق، شناخت بازار و مشتریان: یک گام مهم برای موفقیت در انواع بازاریابی تحقیق است. با انجام تحقیقات دقیق و جامع در مورد بازار و مشتریان می‌توانید به‌طور‌دقیق با نیازها، مشکلات و تمایلات گروه هدف آشنا شوید. همچنین با این تحقیقات شناخت دقیقی از رقبا خواهید داشت و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای بازار برایتان راحت‌تر می‌شود.

2- شناخت هدفمند مشتریان: یکی از موارد حیاتی و مهم برای انتخاب مناسب نیچ مارکت، بررسی و شناخت دقیق نیازها و مشکلات گروه هدف، ترجیحات آن‌ها و پیدا کردن راهی برای رفع نیازهایشان است. با کسب اطلاعات دقیق و شناخت هدفمند مشتریان می‌توانید یک نیچ مارکت خاص را شناسایی و به‌طور اثربخشی به آن‌ها خدمت‌رسانی کنید.

3- تمرکز بر تخصص و تجربه: با عرضه محصولات یا خدمات مبتنی بر تخصص و تجربه می‌توانید خدمات بهتری به مشتریانتان بدهید. در نتیجه برای انتخاب نیش مارکت به‌دنبال زمینه‌هایی باشید که در آن‌ها تخصص و تجربه خاصی دارید.

4- ارزیابی رقابت: برای انتخاب نیچ مارکت بررسی رقبا در بازار و میزان رقابت نیز اهمیت دارد. باید اطمینان حاصل کنید که رقابت در نیچ مارکت مورد‌نظرتان به حدی نیست که مانع ورودتان به این بازار شود یا توانایی شما در جذب مشتریان را کاهش دهد.

5- تست و آزمایش: یکی از روش‌های کارآمد برای انتخاب نیچ مارکت مناسب، تست و آزمایش آن است. برای این کار می‌توانید با راه‌اندازی یک طرح کوچک و تست آن با گروه هدف شروع کنید. با این کار امکان ارزیابی واکنش و بازخورد مشتریان و شناسایی نیچ مارکت مناسب را خواهید داشت.

با‌توجه‌به این راهنما می‌توانید نیچ مارکتی متناسب با توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد کسب‌وکارتان برای رقابت در بازار و افزایش سهم فروش انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بازاریابی نیچ برای کسب موفقیت‌های ادامه‌دار در گذر زمان نیاز به بهبود و تکامل دارد. برای معرفی خودتان به بازار هدف و اطلاع‌رسانی درباره خدمات جدیدتان به مشتریان می‌توانید از ابزاری همچون پنل پیامکی و ارسال پیامک انبوه بهره ببرید. با بررسی تعرفه پیامک انبوه در پلن‌های مختلف می‌توانید برقراری ارتباط با مشتریان خود را ساده‌تر کنید.

راهکارهایی موثر برای آشنایی با نحوه انتخاب نیچ مارکت

نحوه پیدا کردن مشتریان و مخاطبان هدف در نیش مارکتینگ

راه‌های مختلفی برای پیدا کردن مشتریان یک نیچ مارکت وجود دارد. این راه‌ها بسته به موضوع نیش انتخابی شما و گستردگی آن ممکن است متفاوت باشد. در ادامه شما را با چند راهکار برای پیدا کردن مخاطبان بازاریابی گوشه‌ای آشنا خواهیم کرد.

1- موقعیت جغرافیایی: در این مدل کسب‌وکارها نیش مارکتینگ و مخاطبان هدف خود را بر‌اساس موقعیت مکانیشان انتخاب می‌کنند. به‌عبارتی در این حالت به مشتریان در یک موقعیت جغرافیایی خاص خدمات عرضه می‌شود.

2- جمعیت‌شناسی: شناسایی فاکتورهایی همچون جنس، سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد، سمت شغلی و طبقه اجتماعی معیار مناسب و خوبی برای پیدا کردن مخاطبان و انتخاب نیش مارکت است.

3- روانشناسی: در شناسایی مشتریان برای نیچ مارکت بر‌اساس ویژگی‌های روانشناختی به مواردی همچون ویژگی‌های شخصیتی، عادت‌ها، سبک زندگی، سرگرمی‌ها یا گرایش سیاسی‌شان توجه می‌شود. به کمک قیف فروش و با بررسی مراحل شناسایی تا تبدیل مخاطب به مشتری نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید. به‌این‌ترتیب جزئیات بیشتری از مخاطبانمان خواهیم داشت و بهتر می‌توانیم آن‌ها را بشناسیم.

4- نوع محصول: برخی مشتریان به‌دنبال مکانی هستید که به‌طور تخصصی یک محصول یا خدمت را عرضه کند. مثلا خرید چای از یک فروشگاه تخصصی جذابیت بیشتری برای مشتریان به‌نسبت خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپر مارکت دارد.

5- قیمت: در این بخش کسب‌وکارها مشتریان را بر‌اساس میزان درآمد انتخاب می‌کنند و قیمت محصول یک فاکتور مهم در نیش مارکت محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال کمپانی رولکس تمرکز خود را بر طراحی محصولات لوکس و جذب مشتریان ثروتمند گذاشته است.

بررسی بهترین راه‌های پیدا کردن مخاطبان در بازاریابی گوشه‌ای

افزایش سهم فروش در بازار به‌وسیله هدف‌گیری مناسب نیچ مارکتینگ

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکار شما دارد. مطمئنا رقابت در یک بازار بزرگ برای رسیدن به سوددهی و نامبر وان شدن، به صرف زمان و هزینه بالایی دارد؛ بنابراین برای اینکه بتوانید در یک بازار بزرگ ماندگار شوید و درآمدزایی داشته باشید، یکی از راه‌های مناسب استفاده از نیچ مارکتینگ است. به‌این‌ترتیب می‌توانید با تمرکز روی یک بخش خاص، سهمی از بازار داشته باشید و کم‌کم شناخته و محبوب شوید. با استفاده از ابزارهایی همچون پنل پیامک می‌توانید ارتباط و تعامل بهتری با مشتریان برای شناسایی دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها داشته باشید. با اطلاع از این جزئیات می‌توانید نیش مارکت کسب‌وکارتان را به نحوی موثر انتخاب کنید و در راستای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان گام بردارید.

[ad_2]

منبع:https://farazsms.com/what-is-niche-marketing/

,

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها