تفاوت بازاریابی و فروش؛ کدام برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

[ad_1]


بررسی تفاوت بازاریابی و فروش در بلاگ فراز اس‌ام‌اس
راهنمای مطالعه

برای افزایش درآمد روی بهینه‌سازی فرایند فروش تمرکز کنیم یا بازاریابی؟ شاید تصور کنید پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد، زیرا فروش و بازاریابی هر دو مفهوم یکسانی دارند؛ درحالی‌که اینطور نیست. فروش به فرایندی گفته می‌شود که فقط با هدف قرار دادن مشتریان بالقوه برای کسب درآمد فوری کاربرد دارد. بازاریابی همه فرایندهای رسیدن به آگاهی از برند و افزایش سهم بازار گفته می‌شود. درک تفاوت در مفهوم بازاریابی و فروش به شما در بهینه‌سازی فرایند هر یک کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی تفاوت بازاریابی و فروش می‌پردازیم. برای درک کامل تفاوت‌های مفهومی این دو کلمه مهم در توسعه کسب‌وکار مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

هدف بلندمدت و کوتاه‌مدت؛ یکی از تفاوت‌‌های فروش و بازاریابی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازاریابی و فروش، نوع هدفی است که برای کسب‌وکار تعیین می‌کنند. در بازاریابی به اهداف بلندمدت فکر می‌شود و چشم‌اندازه‌های کسب‌وکار را در چند ماه یا چند سال آینده در نظر می‌گیرند. درحالی‌که فروش اهداف کوتاه‌مدتی دارد تا در کمترین زمان ممکن، بیشترین سود را برای کسب‌وکار به ارمغان بیاورد.

معمولا برنامه‌های تبلیغاتی برای فروش در طی چند روز به پایان می‌رسند؛ برای مثال تخفیف بلک فرایدی یکی از برنامه‌های فروش است که فقط یک الی سه روز برای کسب درآمد بالا استفاده می‌شود. در فروش از روش‌هایی مثل ارسال متن اطلاع رسانی به مشتریان برای رسیدن به هدف کاربرد دارند. برنامه‌های بازاریابی برای ایجاد آثار طولانی‌مدت بر مخاطب هدف، افزایش آگاهی از برند و در نهایت کسب درآمد در بازه‌های زمانی مختلف استفاده می‌شود.

زمان رسیدن به هدف؛ یک تفاوت فروش و بازاریابی

تمرکز روی نحوه معامله؛ فرق بازاریابی و فروش در تعامل با مشتری

فروش یک فرایند یک به یک است؛ به بیانی دیگر کسب‌وکار می‌فروشد و در مقابل یک مشتری خرید را انجام می‌دهد. ازاین‌رو فروش متمرکز بر مشتری و تحت تاثیر قرار دادن او برای کسب درآمد انجام می‌شود. در مقابل بازاریابی فرایندی یک به یک نیست. در بازاریابی فقط خریدار هدف برنامه‌های اجرایی نخواهد بود. طیف گسترده‌ای از مخاطبان مورد هدف برنامه‌های بازاریابی قرار می‌گیرند؛ هر چند که همه این افراد به مشتری تبدیل نمی‌شوند. به عبارتی دیگر، بازاریابی فرایندی یک به چند است که گروه‌های مختلفی از مخاطبان تا مشتریان بالقوه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای روشن شدن تفاوت میان بازاریابی و فروش در تعامل با مشتری، مثالی بیان می‌کنیم. در نظر بگیرید که یک کسب‌وکار قصد افزایش فروش در مناسبت یلدا را داشته باشد. این کسب‌وکار با ارسال متن تخفیف شب یلدا به شکل انبوه، طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهد. همه افرادی که پیامک را دریافت کرده‌انند، خریدار نخواهند بود. در مقابل برای برنامه فروش فقط به مشتری‌ها امکانات داده می‌شود؛ برای مثال اگر شما خرید انجام بدهید، ارسال رایگان یا کد تخفیف برای خرید بعد دریافت خواهید کرد. البته برنامه‌های فروش نیز بخشی از بازاریابی قرار می‌گیرند؛ بااین‌حال مفهوم یکسانی ندارند.

نوع تعامل با مخاطب؛ یکی از فرق‌های بین بازاریابی و فروش

در بازاریابی و فروش از ابرار و روش‌های استراتژیک مختلفی استفاده می‌شود

یک فرق بازاریابی و فروش، استفاده از انواع روش‌ها است. در بازاریابی به دلیل گستردگی مخاطب هدف و جامع بودن استراتژی، ابزارهای متعددی کاربرد دارند. در بازاریابی برای رسیدن به اهداف بلندمدت چند‌ماهه یا چند‌ساله استفاده می‌شود. ازاین‌رو هزینه، زمان و ابزارهای متعددی را نیاز دارد. بازاریابی ویروسی، بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی، تبلیغات و تولید انواع محتوا از ابزارهای کاربردی در بازاریابی هستند.

فروش فقط برای اجرای برنامه‌های کسب درآمد در بازه کوتاه مدت است. در فروش ابزارها کمی متفاوت هستند. برای مثال ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی، پنل اس ام اس و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای فروش به شمار می‌روند. البته برخی از ابزارها مثل پنل پیامکی هم در فروش و هم در بازاریابی کاربرد دارند. ‌

استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف یکی از تفاوت‌های بازاریابی و فروش

نحوه اجرای برنامه‌های بازاریابی و فروش؛ فرایندی فرصت‌طلبانه یا استراتژیک؟

در بازاریابی نیازهای مخاطبان به روش استراتژیک برآورده می‌شوند. در این فرایند نیازی به تبلیغ مستقیم نیست؛ اکثر برنامه‌های بازاریابی به شکلی غیرمستقیم برای ایجاد حس نیاز و در نهایت ایجاد خواسته در مخاطبان انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب مخاطبان به مشتریان بالقوه و در آخر به خریدار تبدیل خواهند شد. ازآنجایی‌که برنامه‌های بازاریابی غیرمستقیم اجرا می‌شوند، برای اثرگذاری نیاز به مدت‌زمان طولانی و حداقل چندماهه دارند.

در فروش رویکردی فرصت‌طلبانه وجود دارد؛ همه برنامه‌ها به منظور ترغیب مخاطب به خرید است؛ بنابراین از ترفندهایی برای تاثیر‌گذاری مستقیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود. معمولا برای کسب‌وکارهای فروشگاهی، بهترین روش تبلیغ مغازه استفاده از راهکارهای فروش است.

نحوه تعیین استراتژی؛ یک فرق فروش و بازاریابی

نوع تعاملات؛ در فروش و بازاریابی مخاطب چه کسانی هستند؟

نوع تعاملات یک فرق بازاریابی و فروش به شمار می‌رود. در بازاریابی تعاملات به وسیله معیارها هدایت می‌شوند؛ یعنی ویژگی‌های محصول یا خدمات، وجه تمایز با رقبا و میزان تقاضای بازار در برنامه‌های بازاریابی دخیل هستند. درحالی‌که تعامل‌های انسانی برنامه‌های فروش را پیش می‌برند؛ فروش تعاملی یک به یک بین خریدار و فروشنده است. ازاین‌رو همه فرایند توسط فروشنده برای ترغیب مخاطب استفاده می‌شود.

البته نوع مخاطب در فروش و بازاریابی بر شکل‌گیری تعامل موثر هستند. در بازاریابی همه مخاطبان، هدف استراتژی‌های اجرایی قرار می‌گیرند. در فروش فقط روی مشتریان بالقوه که با احتمال بیشتری از کسب‌وکار خرید خواهند کرد، تمرکز می‌شود. برای مثال ابزار بازاریابی پیامکی را در نظر بگیرید. در فروش از ارسال پیامک منطقه‌ای یا lbs برای تحت تاثیر قرار دادن گروه خاصی استفاده می‌شود. در مقابل ارسال پیامک انبوه از ابزارهای بازاریابی است.

موفقیت پایدار یا برتری کوتاه‌مدت؛ یک تفاوت فروش و بازاریابی

برنامه‌های بازاریابی، فرایندی برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار در سال‌های آینده است؛ بنابراین ممکن است در کوتاه‌مدت آثار مثبت قابل توجهی نداشته باشند. بازاریابی اگر به شکل اصولی و درست انجام شود، باعث موفقیت کسب‌وکار در آینده می‌شود. کسب سهم قابل توجهی از بازار و رسیدن به آگاهی از برند سراسری با اجرای استراتژی‌های بازاریابی امکان‌پذیر است.

فروش برای برتری کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. ارسال کد تخفیف، متن زیبا برای تبلیغ کاشت مژه به‌ همراه تخفیف بلک فرایدی و بازاریابی تلفنی همگی باعث کسب درآمد در بازه کوتاه خواهند شد. با اجرای استراتژی فروش، کسب‌وکار در مدت چند روز به برتری نسبی دست می‌یابد و سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

مزایای اجرای استراتژی بازاریابی و فروش در کنار یکدیگر چیست؟

بازاریابی و فروش هر دو مفهوم کاملا متفاوتی دارند؛ برای اجرای هر یک از این مفاهیم نیاز به روش‌ها و ابزارهای مختلفی است. هر یک از استراتژی‌های بازاریابی و فروش گروه خاصی از برتری‌ها را برای کسب‌وکار به‌همراه دارند؛ بنابراین نمی‌توان هیچ از این دو استراتژی را از برنامه‌های بیزینس حذف کرد. اجرای همزمان بازاریابی و فروش باعث موفقیت پایدار کسب‌وکار در آینده و رسیدن به درآمد بالا در زمان حال می‌شود.

استفاده از روش‌های فروش و بازاریابی در راستای یکدیگر، افزایش آگاهی از برند و تمایل به خرید را افزایش خواهد داد. ازاین‌رو اجرای برنامه های بازاریابی به فروش کمک می‌کند. همچنین فروش منجر به شناخت محصولات یا خدمات شما به مشتریان خواهد شد. به‌این‌ترتیب مشتری در صورت رضایت مجدد به برند شما باز می‌گردد. علاوه‌بر این، صدای رضایت مشتری در گروه‌های دوستی و فامیل یکی از ابزارهای رایگان بازاریابی به شمار می‌رود.

استفاده از بازاریابی و فروش؛ دو استراتژی ضروری برای رشد کسب‌وکار

برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. برخی از این ابزارها در هر دو استراتژی فروش و بازاریابی استفاده می‌شوند. تلفن ابری برای تعامل با مخاطبان در بازاریابی و ترغیب مشتری بالقوه در فروش، ارسال پیامک و ایمیل مارکتینگ از روش‌های مشترک بین فروش و بازاریابی هستند. برای استفاده از امکانات این روش‌ها با سایت فراز اس‌ام‌اس تماس بگیرید. تیم فراز اس‌ام‌اس پاسخگوی سوالات شما در‌مورد ابزارهای فروش و بازاریابی مثل انواع سامانه پیامکی و قیمت تلفن ابری هستند.

بازاریابی و فروش؛ دو استراتژی ضروری برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار

در این مقاله به بررسی تفاوت فروش و بازاریابی پرداختیم. فروش به معنای تعامل یک طرفه با مشتری بالقوه با هدف کسب درآمد در بازه کوتاه مدت است؛ استفاده از این استراتژی باعث برتری کوتاه‌مدت کسب‌وکار در بازار خواهد شد. بازاریابی به همه استراتژی‌های تبلیغ برای آگاهی از برند، معرفی محصول یا خدمات، تعامل با مشتری، افزایش اعتماد مخاطبان و در آخر کسب درآمد گفته می‌شود.

هدف فروش و بازاریابی یکسان نیست؛ بااین‌حال هر دو استراتژی برای سود رساندن به بیزینس استفاده می‌شوند. ابزارهای اجرای استراتژی‌های فروش و بازاریابی با یکدیگر متفاوت هستند. برای موفقیت کسب‌وکار در زمان حال و آینده باید از هر دو استراتژی استفاده کنید. اگر سوالی درمورد تفاوت بازاریابی و فروش دارید، در قسمت کامنت‌ها از ما بپرسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگویتان باشیم.

[ad_2]

منبع:https://farazsms.com/the-difference-between-marketing-and-sales/

,

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها