ریفرال مارکتینگ چیست؟ مزایا و معایب انواع آن

[ad_1]

ریفرال مارکتینگ چیست؟ به همراه توضیحات کاربردی در سایت فراز اس ام اس
راهنمای مطالعه

ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی کلید طلایی فروش کسب‌وکار شماست! در این نوع بازاریابی در واقع مشتریان وفادار شما به سفیران برندتان تبدیل می‌شوند و با معرفی محصولات یا خدماتتان به دوستان و آشنایان خود، به جذب مشتریان جدید کمک می‌کنند. در دنیای رقابتی امروز، بازاریابی ارجاعی برای هر نوع کسب‌وکاری ضروری است؛ اما قبل از هر چیز شما باید به‌طورکامل بدانید ریفرال مارکتینگ چیست و اصلاً چه مزایا و معایبی دارد. در ادامه مطلب با تمام این نکات آشنا می‌شوید.

ریفرال مارکتینگ چیست؟

ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی یکی از مؤثرترین انواع دیجیتال مارکتینگ است که در آن، مشتریان فعلی شما تشویق می‌شوند تا خدمات یا محصولاتتان را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.

معمولاً افراد به توصیه‌های افراد نزدیک خود بیشتر از تبلیغات شرکت‌های مختلف اعتماد دارند؛ به همین دلیل شما باید با رعایت اصول بازاریابی ارجاعی، مشتریان فعلی‌تان را به حامیان خود تبدیل و آن‌ها را به معرفی شرکتتان ترغیب کنید.

براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس تک، تقریباً 83 درصد از مشتریان شما در صورت رضایت از خدمات یا محصولاتتان، مایلند شما را به دوستان خود نیز معرفی کنند؛ اما تنها 29 درصد از آن‌ها واقعا این کار را انجام می‌دهند! این اتفاق فقط به دلیل فراموشی می‌افتد و شما باید با تکنیک‌های مختلف ریفرال مارکتینگ، این موضوع را به آن‌ها یادآوری کنید. در ادامه با تعدادی از این تکنیک‌ها آشنا می‌شوید.

ریفرال مارکتینگ؛ مهمٰترین نوع دیجیتال مارکتینگ

معرفی 6 روش خلاقانه برای استفاده از ریفرال مارکتینگ

ریفرال مارکتینگ روش‌ها و انواع متفاوتی دارد و باید براساس نوع تجارت خود، یکی از آن‌ها را به کار بگیرید. در زیر به شرح این موارد می‌پردازیم.

بازاریابی دهان به دهان و مستقیم؛ مهم‌ترین روش ریفرال مارکتینگ

در این استراتژی ریفرال مارکتینگ شما باید از مشتریان خود درخواست کنید که یا با ارسال پیامک از طریق اینترنت و یا به صورت حضوری، در‌مورد محصولات یا خدماتتان با دوستان و آشنایان خود صحبت کنند.

برنامه‌های پاداش را برای اجرای ریفرال مارکتینگ در نظر بگیرید

این گزینه مهم‎‌ترین و موثرترین روش بازاریابی ارجاعی است و در آن شما باید افراد را با ارائه انواع پاداش‌ها، تشویق به معرفی خود کنید. برای ارائه این نوع خدمات پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از دستگاه ثبت شماره به ایجاد بانک اطلاعات مخاطبان کسب‌وکارتان اقدام کنید. به‌این‌ترتیب همیشه به لیست جامعی از مخاطبان برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی دسترسی خواهید داشت.

استفاده از ارجاع ایمیلی؛ یکی از روش‌های ریفرال مارکتینگ

با این نوع بازاریابی شما می‌توانید مشتریان بالقوه خود را در مورد انواع محصولات یا به‌روزرسانی آن‌ها مطلع و همچنین خبرنامه‌های مختلف را با ایمیل یا سامانه پیامکی برای‌شان ارسال کنید.

برنامه‌های وفاداری در ریفرال مارکتینگ

در این استراتژی شما باید به مشتریان وفاداری که به‌طورمرتب از محصولات یا خدماتتان استفاده می‌کنند، پاداشی مانند هدیه، تخفیف، امتیاز، پول دهید.

بهره‌گیری از بازاریابی ویروسی؛ موثرترین استراتژی در ریفرال مارکتینگ

در این روش شما باید محتوایی (عکس، فیلم و متن) جذاب و خلاقانه تولید کنید که به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. برای مثال اگر در زمینه آرایشی فعالیت دارید، با ایجاد یک ویدئو، محتوا یا متن تبلیغ آرایشگاه و به اشتراک‌گذاری آن‌، قطعاً مخاطبان زیادی را جذب خواهید کرد.

تاثیر بالای بازاریابی وابسته را برای ریفرال مارکتینگ فراموش نکنید

در این روش، کسب‌وکارها با فرد یا شرکت‌ دیگری همکاری و در ازای معرفی و تبلیغ محصولات یا خدماتشان، کمیسیون و مقداری هزینه پرداخت می‌کنند.

بازاریابی دهان به دهان؛ قدیمی‌ترین و موثرترین نوع ریفرال مارکتینگ 

مزایای ریفرال مارکتینگ؛ چرا این روش بازاریابی برای شما مفید است؟

ریفرال مارکتینگ فواید زیادی برای انواع تجارت‌ها دارد که در این بخش متوجه دلایل اهمیت و مزایای استفاده از آن در کسب‌وکار خود می‌شوید.

ایجاد حس وفاداری در مشتریان

ازآنجایی‌که ارجاع باعث ایجاد حس اعتماد در افراد می‌شود، به سرعت آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند. بر اساس تحقیقات انجمن بازاریابی آمریکا و Deloitte مشتریان ارجاعی بیشتر از سایر افراد در کسب‌وکار شما باقی می‌مانند و احتمال وفاداری آن‌ها نسبت به مشتریان دیگر 37 درصد بیشتر است.

جذب مشتریان جدید با کمترین هزینه

از‌آنجا‌که ریفرال مارکتینگ به تبلیغات شفاهی و مشتریان فعلی شما متکی است، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای تبلیغات نخواهید داشت. یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای این کار ارسال پیام انبوه در واتساپ و شبکه‌های اجتماعی مختلف است؛ افرادی که به این روش ارجاع به فروشگاه یا سایت شما سر می‌زنند به احتمال زیاد به محصولات یا خدماتتان علاقه‌مند هستند و به مشتری شما تبدیل می‌شوند.

افزایش ترافیک و بازدید از وب‌سایت یا فروشگاه

با بازاریابی ارجاعی ترافیک و بازدید فروشگاه (حضوری یا آنلاین) شما افزایش زیادی خواهد داشت و در نتیجه فروش بیشتری را رقم می‌زنید.

ارتقای برند و افزایش اعتبار

مشتریان شما با معرفی کسب‌وکارتان به دیگران، نوعی مهر تایید بر کیفیت محصولات یا خدماتتان می‌زنند؛ همین کار باعث افزایش اعتماد و اعتبار شما در بین افراد می‌شود.

جذب مشتریان جدید و افزایش حس وفاداری مشتریان؛ دو مورد از مهم‌ترین مزیت‌‌های ریفرال مارکتینگ

چالش‌های پیش روی ریفرال مارکتینگ؛ نگاهی به معایب این استراتژی

در کنار همه مزایا، ریفرال مارکتینگ نکات منفی متفاوتی نیز دارد که بهتر است حتماً از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

احتمال نتیجه معکوس ریفرال مارکتینگ؛ یکی از چالش‌های این تکنیک

برند شما به نحوه ارائه خدمات یا محصولات به مشتریانتان بستگی دارد. گاهی اوقات یک مشتری ناراضی، به جای تبلیغ و ارجاع افراد دیگر، به کسب‌وکار شما آسیب وارد می‌کند.

با وجود همه این موارد، انجام استراتژی‌های بازاریابی ارجاعی قطعاً کار عاقلانه‌ای است. درصورتی‌که در کنار آن از انواع بازاریابی‌های دیگر مانند تبلیغات ریتارگتینگ نیز استفاده کنید، قطعاً شانس تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایتتان به مشتری را افزایش می‌دهید.

نیاز به زمان و صبر برای مشاهده نتایج را در ریفرال مارکتینگ جدی بگیرید

ریفرال مارکتینگ نوعی بازاریابی زمان‌بر است و به اندازه تبلیغات پولی، خیلی فوری شما را به نتیجه نمی‌رساند. البته بااین‌وجود قطعاً سرمایه‌گذاری زمانی روی آن ارزشش را دارد و درآمد زیادی را در طی طولانی‌مدت برای‌تان رقم می‌زند.

احتمال سوءاستفاده و تقلب؛ یکی از معایب رفرال مارکتینگ

برخی از برنامه‌های ارجاع در صورت عدم مدیریت صحیح، در معرض سوءاستفاده یا کلاهبرداری قرار می‌گیرند. ایجاد حساب‌های کاربری جعلی، استفاده از ربات‌ها و خرید ریفرال از وب‌سایت‌ها تعدادی از روش‌های تقلب در بازاریابی ارجاعی هستند.

یکی از معایب ریفرال مارکتینگ چیست؟  دشواری در اندازه‌گیری دقیق اثربخشی

اندازه‌گیری دقیق اثربخشی بازاریابی ارجاعی کمی چالش‌برانگیز است؛ زیرا مشتریان از کانال‌های متفاوتی مانند رسانه‌های اجتماعی مختلف و ایمیل به وب‌سایتتان مراجعه می‌کنند و ردیابی دقیق هر یک از آن‌ها دشوار است. از طرفی ابزارهای زیادی نیز برای اندازه‌گیری ارجاع‌‌ها وجود ندارد.

نرسیدن به نتیجه مطلوب و زمان زیاد؛ دو نمونه از مهم‌ترین عیب‌های ریفرال مارکتینگ

برای اجرای ریفرال مارکتینگ از کانال‌های تبلیغاتی ارزان و در دسترس استفاده کنید

در این مقاله یاد گرفتید ریفرال چیست و مزایا و معایب آن آشنا شدید. در انتها توصیه می‌کنیم حتماً در مورد کسب‌وکار و مخاطبان هدف خود به اندازه کافی تحقیق و از روش مناسب و مؤثری مانند سیستم پاداش، برنامه‌های وفاداری، ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

علاوه‌بر این توصیه می‌کنیم حتماً از افراد متخصص و باتجربه نیز در این زمینه کمک و بهترین استراتژی‌ها را در پیش بگیرید. به‌طور‌کلی با وجود همه معایب و ریسک‌ها، قطعاً ریفرال مارکتینگ ارزشش را دارد؛ نظر شما در مورد ریفرال چیست؟ در بخش زیر نظراتتان را بنویسید.

[ad_2]

منبع:https://farazsms.com/referral-marketing/

,

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها